زندگی من کجاست

دادستان کل هرات، نامزد دریافت جایزه 'زن شجاع' از آمریکا


ماریا بشیر، دادستان کل هرات
ماریا بشیر، دادستان کل هرات، که به عنوان نخستین دادستان کل یک ولایت در تاریخ افغانستان شناخته شده، به عنوان یکی از برندگان جایزه امسال معرفی شده است
وزارت خارجه آمریکا فهرست 10 زن را که قرار است روز هشتم مارس به مناسبت روز جهانی زن، جایزه ویژه "زن شجاع" را دریافت کنند، منتشر کرده است.
ماریا بشیر، دادستان کل هرات، نیز در این فهرست شامل شده و قرار است همراه با 9 زن دیگر از کشورهای جهان این جایزه را از هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا دریافت کند.
جایزه معتبر "زنان شجاع" از سوی وزارت خارجه آمریکا همه ساله برای زنانی که شجاعت و مدیریت خود را در دفاع از حقوق و توانمندی های زنان در سطح جهان ثابت کرده باشند، اهدا می شود.
اهدای این جایزه که از سال 2007 توسط وزارت خارجه آمریکا بنیان نهاده شده، تاکنون به 38 زن از 27 کشور جهان اهدا شده است.
در مراسم اهدای این جوایز که فردا در وزارت خارجه آمریکا برگزار خواهد شد، میشل اوباما، همسر رییس جمهوری آمریکا، و سفیر ایالات متحده در امور زنان نیز به عنوان مهمان های ویژه در این مراسم شرکت خواهند کرد.
وزارت خارجه آمریکا فهرست این ده نفر را که قرار است امسال این جوایز را دریافت کنند، همراه با زندگی نامه و فعالیت های آنان منتشر کرده است.
در این فهرست نام های خانم رزا اوتونبایوا، رییس جمهور قرقیزستان و خانم غلام صغرا، بنیانگذار انجمن توسعه روستایی در منطقه "مروی" پاکستان نیز به چشم می خورد.
سایر دریافت کنندگان این جایزه، فعالان حقوق زن از کشورهای بلاروس، کامرون، چین، کوبا، مجارستان، اردن و مکزیک هستند.
ماریا بشیر، دادستان کل هرات، که به عنوان نخستین دادستان کل یک ولایت در تاریخ افغانستان شناخته شده، به عنوان یکی از برندگان جایزه امسال معرفی شده است.
خانم بشیر، در زمان حکومت طالبان به صورت پنهانی، آموزشگاهی برای شماری از زنان و دختران در منزلش ایجاد کرده بود.
او پس از سقوط رژیم طالبان و روی کار آمدن اداره موقت به عنوان دادستان تحقیقاتی در دادستانی هرات آغاز به کار کرد و در سال 2006 به عنوان دادستان کل هرات تعین شد و تاکنون نیز در همین سمت کار می کند.
وزارت خارجه آمریکا مبارزه موثر او با خشونت علیه زنان، به ویژه مبارزه با ازدواج های اجباری کودکان را از کارنامه های مهم خانم بشیر اعلام کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر