زندگی من کجاست

آمار پناهجویان جهان در سال 2010، نسبت به 2001 نزدیک به ۵۰ درصد کاهش یافته است

تعداد پناهجویان در کشورهای صنعتی در سال 2010 همچنان کاهش یافته و به نصف تعداد پناهجویان در آغاز هزاره حاضر می رسد. این آمار مربوط به ارقام احصائیوی درخواست پناهندگی در 44 کشور صنعتی به نشر رسیده است. گزارش حاکی است، این ارقام مربوط به افرادی که به تازگی درخواست پناهندگی داده اند نمی شود. بر اساس این گزارش، به نسبت مجموعی 358.800 تقاضای پناهندگی در سال 2009 این ارقام کاهش 5 درصدی را در سال 2010نشان می دهد.
این گزارش در ادامه می افزاید: در اوایل هزاره حاضر(2001) مجموع درخواست های پناهندگی در 44 کشور صنعتی جهان به 620.000 مورد می رسید که اکنون آمار متقاضیان پناهندگی، یک کاهش 42 درصدی را نشان می دهد.
به گفته انتونیو گترس؛ کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، اشکال پناهجویی در جهان در حال تغییر است:"ما باید علل ریشه ای این کاهش ارقام را مورد مطالعه قرار دهیم تا دیده شود که آیا این تغییر، بنا بر کاهش عوامل تشویق کننده در کشورهای میزبان است، یا به خاطر کنترول جدی تر روند مهاجرت در کشورهای میزبان حاصل شده است."
منبع علاوه می کند: این چهارمین سال کاهش ارقام درخواست های پناهندگی در جهان است. اروپا، امریکای شمالی و شمال آسیا، به خصوص اروپای جنوبی، عمده ترین مناطق در کاهش ارقام مذکور است؛ به گونه ای
• اتباع صربستان، افغانستان، چین، روسیه، عراق و سومالیا به ترتیب بیشترین متقاضی پناهندگی در جهان بوده اند.
که در اروپای جنوبی، این کاهش نسبت به سال 2009، به 33 درصد تنزل کرده است. ناروی با 42 درصد و فنلند با 32 درصد بیشترین میزان کاهش را نشان می دهند.
بر اساس این گزارش، گراف رو به رشد تقاضای پناهندگی، به عنوان موارد استثنا، مناطقی نظیر آلمان با 49 درصد، دنمارک با 30 درصد، ترکیه 18 فیصد، بلژیک با 16 درصد و فرانسه با 13 درصد، یاد شده است. گزارش مذکور از قاره استرالیا با 33 درصد افزایش در متقاضیان پناهندگی یاد کرده؛ ولی یادآور می شود که این درخواست ها، نسبت به مجموع کشورهای صنعتی، کمتر و نسبت به سال 2001، 33 درصد کاهش را نشان می دهد.
با این حال و بر اساس این گزارش مطبوعاتی، ایالات متحده امریکا در صدر کشورهای پذیرنده پناهجو گزارش شده است.
این منبع می افزاید:"آمریکا برای پنجمین سال متوالی، بزرگ ترین کشور پذیرنده پناهجویان بوده است و پناهجویان چینی و مکزیکی، بیشترین درخواست کنندگان را تشکیل می دهند، به گونه ای که از هر شش درخواست در کشورهای صنعتی، یک مورد آن در این کشور به ثبت رسیده است."
بر اساس این احصائیه، علل گسترش متقاضیان پناهندگی در کشورهایی چون آلمان و فرانسه، صدور رایگان ویزه ورود به کشورهای اتحادیه اروپا ذکر شده است. لذا علاوه بر امریکا؛ فرانسه، آلمان، سویدن و کانادا پنج کشور عمده با پذیرش بالاترین رقم پناهجویان، رقمی در حدود 56 فیصد از کل مجموعه پناهجویان را به خود اختصاص داده اند. در این بین، صربستان با 54 درصد، بزرگترین گروه پناهجویان در سال 2010 را تشکیل می دهد.
گزارش ادامه می دهد
• امریکا، فرانسه، آلمان، سویدن و کانادا پنج کشور عمده با پذیرش بیشترین پناهجو، رقمی در حدود 56 درصد کل پناهجویان را به خود اختصاص داده اند.
که افغانستان با داشتن 9 درصد کاهش در تعداد پناهجویان در مقایسه با سال گذشته پس از صربستان، در جایگاه دوم قرار می گیرد. بر این اساس، برخلاف سال 2009 که درخواست های افغان ها به کشورهای ناروی و بریتانیا سپرده شده بود، در سال 2010، تعداد زیادی، به کشورهای آلمان و سویدن درخواست پناهندگی داده اند.
این منبع به عنوان معلومات تکمیلی علاوه نمود که پس از صربستان و افغانستان، پناهجویان چینی، سومین گروه پناهجویان به کشورهای صنعتی بوده اند. لازم به ذکر است که کاهش قابل ملاحظه ای در تعداد درخواست های جدید پناهندگی از دو کشور عراق و سومالیا صورت گرفته است.
از سال 2005 به این سو، عراق اولین بار است که در لیست دو کشور دارای پناهجویان فراوان نبوده است.
گزارش می افزاید: عراق بعد از فدراسیون روسیه در جایگاه چهارم قرار می گیرد. بر اساس این معلومات سومالیا در جایگاه ششم قرار می گیرد.
در این گزارش آقای گترس اظهار داشته است که به طور عموم هنوز هم کشورهای در حال توسعه، بخش عمده مسئولیت میزبانی پناهندگان را بردوش دارند.
وی افزوده است: کشورهایی مانند لیبیا، تونس و مصر، با وجود سایر چالش ها، مرزهای خود را به روی افراد نیازمند باز نهاده اند.
وی در اخیر افزوده است: من از تمام کشورها تقاضا می نمایم تا این کشورها را کمک نمایند.
44 کشور میزبان پناهندگی که در این گزارش گنجانده شده اند شامل 27 کشور اتحادیه اروپا و کشورهای آلبانیا، استرالیا، بوسنیا هرزگووینا، کانادا، کروشیا، آیسلند، جاپان، کوریا، لختن اشتاین، مونتی نگرو، زیلاند نو، ناروی، صربستان، سویس، ترکیه، امریکا و مقدونیه مربوط به جمهوری یوگوسلاویای سابق می باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر