زندگی من کجاست

نیروهای امریکایی بعد از بیرون شدن از دره پیچ، چه را به عقب گذاشتند؟

14.12.1389
فارن پالیسی
نشریه فارن پالیسی چاپ امریکا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان امریکا در دره پیچ چه را به عقب گذاشت؟ که در بخش آن می نویسد، یک سال قبل وقتی که قوای امریکایی به قریه خاکی بندی در دره پیچ ولایت کنر داخل شده و یک غند خود را در اینجا مستقر کردند، مردم اطراف این قریه به ترس آمدند و طالبان در مخابره های خود به یکدیگر در مورد آمدن قوای امریکایی خبر می دادند.

اماعساکر امریکایی با آمدن به اینجا واضح ساختند که برای جنگ نیامده اند و می خواهند بزودی منطقه را ترک کنند و مردم را تشویق نمایند که برای دفاع از خود آماده شوند.

در آن وقت شاید عساکر امریکایی به مفهوم واقعی عباره زود خارج شدن پی نبرده بودند، اما یک سال بعد از آن این پیام آنها جامه عمل پوشید و آنها واقعاً دره پیچ را ترک کردند.

یک تعداد مقامات افغان به این عقیده اند که با بیرون رفتن قوای خارجی از این دره طالبان مسلح به اینجا بر می گردند و امنیت ولایت کنر را به تهدید روبرو می سازند.

فارن پالیسی اضافه می کند در حضور قوای امریکایی به مردم دره پیچ کمک های مالی و انکشافی زیاد صورت گرفت. مشکل اینجاست که قوای ناتو اکنون بیرون رفتن خود را از این منطقه پیروزی می دانند، در حالی که آنها با ترک این منطقه اعتماد مردم را برحضور دوامدار نیرو های ناتو در منطقه کاهش می دهند.

به نظر نشریه از بیرون شدن عساکر امریکایی از منطقه چنین معلوم می شود ناتو در شرق افغانستان با مشکلات زیاد و مصارف کمرشکن مالی و بشری دست به گریبان است. در عین زمان این اقدام می تواند یک مقدمه برای آغاز خروج قوای خارجی از افغانستان نیز باشد.

فارن پالیسی می افزاید، بیرون رفتن عساکر امریکایی از دره پیچ به هر نامی که باشد، یک چیز واضح است که عساکر امریکایی در این منطقه مانند عساکر شوروی سابق خاطرات درد آوری را بدنبال گذاشتند.

نشریه در این ساحه به کشته شدن 9 طفل افغان در نتیجه حمله هوایی چند روز قوای امریکا در ولایت کنر، اشاره کرده است.

نشریه در بخش دیگر مطلب خود می نویسد:
رییس جمهور اوباما سال گذشته با شرح ستراتیژی خود تاریخی را برای آغاز خروج قوای امریکا از افغانستان نیز ذکر کرده بود، اما او هیچگاه نگفته بود که این عمل از دره پیچ آغاز خواهد شد. اما تعداد زیاد مقامات نظامی به این نظر اند، که عقربه ساعت برای بیرون رفتن قوای امریکا از افغانستان به حرکت در آمده و در بعضی مناطق ممکن است این حرکت سریع باشد.


واشنگتن پست
روزنامه واشنگتن پست در شماره اخیر خود در مورد احتمال افزایش حملات طالبان در بهار آینده مطلبی دارد که در بخش آن می نویسد، مقامات افغان و امریکایی انتظار دارند که طالبان بخاطر دوباره بدست آوردن مناطقی که در سال جاری به قوای ناتو و افغان از دست داده اند، حملات خود را شدید تر خواهند ساخت.

اما روزنامه از قول قوماندان قوای امریکا در شرق و جنوب افغانستان نوشته است که می گوید، آنها نسبت به سال گذشته برای مقابله با افراد مسلح در موقف بهتر قرار دارند.

به گفته مقامات نظامی امریکا هم اکنون در حدود 70 هزار سرباز تازه نفس قوای افغانستان هم با آنها همراه می باشند و از سوی دیگر یک تعداد سنگرهای طالبان هم تحت کنترول قوای خارجی و افغان قرار گرفته اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر