زندگی من کجاست

حل مسایل افغانستان از آن چه که تصور می شود، دشوار تر است

19.12.1389
اخیراً جنگ امریکا بر ضد طالبان نسبت به شهر های بزرگ افغانستان، در قرا و قصبات آن کشور بیشتر شده است.
روزنامهء نیویارک تایمز در مورد یک قریهء دور افتادهء در ولایت غزنی قصه می کند که نظامیان امریکایی در آن جا جنگ بر ضد شورشیان را آغاز کرده اند. این در حالیست که که چندی قبل بر اساس تصمیم افسران عالیرتبه، قوت های امریکایی از درهء کورنگل و پیچ ولایت نورستان در شرق افغانستان خارج شدند.

بر اساس این اقدام جدید نظامیان امریکایی در هلمند، آن سوی دریای ارغنداب تا سرحدات شوروی سابق که مناطق کم نفوس بوده و طالبان در آن جا ضعیف می باشند، ساحهء نفوذ شان را توسعه داده اند.

روزنامه می نویسد که در این مناطق زمانی که امریکایی ها از مردم محل که زبان آن ها نمی فهمند، در مورد طالبان و فعالیت های آن ها می پرسند، مردم با بی اطلاعی سر هایشان را شور می دهند.

به باور نویسندهء روزنامهء نیویارک تایمز، با آن که طور رسمی نشانه های موفقیت تصمیم بارک اوباما مبنی ازدیاد سربازان در افغانستان به مشاهده می رسد که نمایانگر ظرفیت قوت های امریکاییست، ولی میزان آن در سطحی نمی باشد که در برنامه های حکومت در نظر گرفته شده است.

در آستانهء فرا رسیدن بهار، روزنامه از قول نظامیان مستقر در افغانستان می نویسد که آن ها در انتظار یک سال دیگر خونین می باشند.
نیویارک تایمز می نویسد:
طالبان مسلح و متحدین آن ها در مناطق ریشهء عمیق داشته، سربازان و پولیس افغان مجهز نبوده، معتاد به مواد مخدر اند.
سرحدات افغانستان باز بوده، کابل بانک که از طریق آن معاشات حکومت پرداخته می شود مملو از فساد است.
حکومت حامد کرزی از هر لحاظ ضعیف، مملو از فساد و نامنظم بوده، مناطق قباییلی پاکستان پناه گاه مطمین طالبان مسلح می باشد. در همچو شرایط موعد تعیین شدهء سال 2014 برای آغاز خروج سربازان امریکایی از افغانستان ناممکن به نظر می رسد.

روزنامهء نیویارک تایمز با نقل قول از یک قوماندان امریکایی می نویسد که حل دشواری ها در افغانستان از آن چه که تصور می شود، دشوار تر است. در صورتیکه حضور امریکایی ها کمرنگ تر شود، به تامین تامین امنیت در افغانستان کی شانه خواهد داد؟

افغانستان 30 ملیون نفوس دارد و تامین امنیت آن ها برای 100 هزار امریکایی یک امر دشوار می باشد.

روزنامه با نقل قول از یک مقام نظامی می نویسد:
«تعلیم و تربیهء نیرو های امنیتی افغانستان به طور خوب ادامه داشته و تا چند سال آینده تعداد، ظرفیت و توانمندی های آن به طور قابل ملاحظه افزایش خواهد یافت.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر