زندگی من کجاست

«آیا ویتنام شوروی سابق، ویتنام بریتانیا هم خواهد شد؟»

11.12.1389
اندیپندنت
روزنامهء اندیپندنت چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد افغانستان تحت عنوان «آیا ویتنام شوروی سابق، ویتنام بریتانیا هم خواهد شد؟»

روزنامه می نویسد، آخرین رهبر شوروی سابق مخایل گوربچوف به صدر اعظم بریتانیا مشوره داده است، به هر اندازه که کشورش زودتر از افغانستان خارج شود به نفع آن می باشد. روزنامه می افزاید که گفتن این سخنان آسان است، اما عملی کردن آن وقت در کار دارد.

به نوشته روزنامه، برای شوروی سابق افغانستان یک همسایه قابل تشویش بود، زیرا این کشور یک منبع تحریکات اسلامی، قاچاق مواد مخدر و دسیسه های امریکا بشمار می رفت.

افغانستان کشوری بود که شوروی سابق در آن به دوستان، نفوذ و ثبات سیاسی نیاز داشت. و در پاسخ شوروی به این باور بود که می تواند بسیار چیزها به افغانستان بدهد، از جمله سوسیالیزم که برای کشورهای آسیای میانه صناعت، خدمات طبی، آب پاک و تعلیم به دختران و پسران را به ارمغان آورده بود. اما افغان ها تمام این پیشنهادات شوروی سابق را رد کردند.

در نهایت کار، به نوشته روزنامه این خود گوربچوف بود که برنامه خروج قوای شوروی را از افغانستان طرح نمود که عملی کردن آن چندین سال را در بر گرفت.

گوربچوف و اطرافیانش راه های مختلف را جستجو کردند که در صورت خروج از افغانستان آبروی آنها نریزد و مردم شوروی چنین فکر نکنند که فرزندان آنها بیهوده در افغانستان قربانی شده اند. در پایان شوروی چنین نشان داد که گویا سربازانش پیروزمند از افغانستان بیرون رفتند، یک حکومت دوست را در افغانستان مستقر ساختند که یک قوهء نظامی قدرتمند هم از خود دارد.

اما به نوشته روزنامه، به زودی همه چیز دیگر گون شد، شوروی خودش از هم فروپاشید، منابع به حکومت افغانستان قطع شد، حکومت نجیب الله در کابل هم سقوط کرد و افغانستان دستخوش جنگ های داخلی شد.

به نوشته روزنامه حالت امروزه بریتانیا هم در افغانستان شاید به حالات شوروی آن وقت تفاوت ناچیز داشته باشد، اما یک چیز باید واضح باشد کشوری را که آنها به عقب می گذارند، باید موسسات دایمی مدرن در آن ایجاد شده باشد و افغانستان صاحب یک اردوی قوی باشد، در غیر آن افغانستان بار دیگر به جنگ داخلی نو سقوط خواهد کرد و سر زمینی برای نش و نموی افراطگرایی خواهد شد.

نیویارک تایمز

روزنامهء نیویارک تایمز در شماره اخیر خود می نویسد، ادارات نظامی و امنیتی امریکا در افغانستان بعضاً اعمال ضد و نقیض را انجام می دهند. به نوشته روزنامه یک ادارهء خصوصی استخباراتی امریکا در افغانستان که وزارت دفاع این کشور روابط خود را با آن قطع کرد، دیری نگذشته اداره تحقیقات فدرالی امریکا اف بی آی این اداره را استخدام نمود که در مورد کشته شدن ده کارمند طبی در شمال افغانستان تحقیق نماید.

این اداره که اکلیپس نام دارد قبلاً هم در افغانستان و پاکستان تحقیقات سری را انجام می داد.

به نوشته روزنامه، این اداره فعالیت خود را تنها بکارهای استخبارات امنیتی منحصر نساخته، بلکه در هر کار دیگر هم دست می زند از جمله سرمایه گذاری های تجار افغان، زنده گی برادر رییس جمهور کرزی، پول های که به دوبی می روند و مسایل دیگر.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر