زندگی من کجاست

هر چه قدر خودمان را به طالبان نزدیک می‌کنیم، ‌توقع‌شان بیش‌تر می‌شود



وزیر داخله‌:
هر چه قدر خودمان را به طالبان نزدیک می‌کنیم، ‌توقع‌شان بیش‌تر می‌شود
بسم‌اله محمدی، وزیر امور داخله کشور، روز چهارشنبه که به منظور پاسخ‌گویی در رابطه به افزایش تلفات ملکی به ولسی‌جرگه فرا خوانده شده بود، به نماینده‌گان گفت که طالبان در سال جدید تصمیم دارند تا حملات بیش‌تر انتحاری و انفجارها را سازمان دهند.
به گزارش هریوانیوز به نقل از رادیو صدای آلمان،‌ محمدی گفت اطلاعات دقیقی در دست دارد که نشان می‌دهد طالبان پس از مطرح شدن برنامه مصالحه، انتحارکننده‌گان بیش‌تری را برای امتیازگیری آماده کرده‌اند: «اطلاعات بسیار دقیقی داریم از مراکز دشمن، آنها افرادی را که داشتند روان کردند تا در این شرایط دست به حملات انتحاری و جابهجایی ماینها بزنند تا به زعم باطل خودشان در زمانی که موضوع مذاکره است، امتیازات بیش‌تر بگیرند».
شورای عالی صلح و حکومت افغانستان تلاش‌ها برای مصالحه با طالبان را شدت بخشیده است. پیش از این نیز تحلیل‌گران به شدت انتقاد میکردند که تلاشهای یک طرفه برای مذاکره، به طالبان فرصت بیش‌تر میدهد تا حملاتی را سازماندهی کنند، اما این اولین باری است که یک مقام حکومت افغانستان این گونه ابراز نظر میکند.
جلوگیری از تلفات غیرنظامیان
پس از این که ده‌ها تن از افراد ملکی در اثر بمباران نیروهای ناتو در ولایت کنر کشته شدند، نماینده‌گان پارلمان تصمیم گرفتند تا وزیران امنیتی را به مجلس احضار کنند.
محمدی در جلسه روز چهارشنبه به نماینده‌گان گفت که بیش‌ترین تلاش را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان به خرج می‌دهد. محمدی گفت که از نیروهای ناتو خواهد خواست تا پس از این حملات هوایی را مستقیماً انجام ندهند.
وزیر امور داخله گفت: «پس از این قضیه (بمباران کنر) با هم نشستیم تا چه پلانی ترتیب شود تا از تلفات ملکی جلوگیری شود. قوای هوایی آنها (ناتو) در دست ما نیست و با ما هم‌آهنگ هم نیست. این بار وقتی با آنها نشستیم این مسأله را مطرح میکنیم و از آنها میخواهیم که مستقیم این کار را نکنند».
در همین حال سازمان ملل متحد و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از نیروهای افغان، ناتو و طالبان خواست تا پس از این از حمله بر افراد ملکی خودداری کنند.
داکتر سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر، روز چهارشنبه گفت: «چون اکثریت تلفات ملکی از سوی نیروهای مخالف حکومت صورت گرفته ما از ایشان خواهش میکنیم که این عمل‌شان غیراسلامی و غیرانسانی است. کوشش کنند که بر مکاتب، شفاخانه‌ها و مراکز ملکی حملات‌شان را انجام ندهند».
انتقال امنیت و ناتوانی نیروهای افغانستان
وزیر امور داخله به نماینده‌گان مجلس گفت هنوز مشخص نیست که امنیت کدام ولایتها در ابتدا به نیروهای افغان سپرده میشود. او افزود که نیروهای ناتو از همین اکنون عقب‌نشینی‌شان را در ولایت کنر آغاز کرده‌اند.
به گفته محمدی هنوز نیروهای افغانستان نمیتوانند به تنهایی و بدون حمایت نیروهای ناتو در برابر حملات طالبان مقاومت کنند.
وزیر امور داخله گفت که اخیراً در سفر به امریکا از مقامهای آن کشور خواسته تا در تقویت و تجهیز نیروهای افغان با جدیت بیش‌تر کار شود: «قوای هوایی ما طیاره ندارد. توپچی نداریم. قوای زرهی نداریم. آنها (مقامهای امریکایی) نیز قبول داشتند که وقت را از دست داده‌اند و باید تا سال ۲۰۱۴ توجه بیش‌تری به تجهیز نیروهای افغانستان صورت گیرد».
این در حالی است که قرار است تا سال ۲۰۱۴ مسوولیت تامین امنیت سراسر افغانستان به نیروهای افغان سپرده شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر