زندگی من کجاست

جشن نو روز با بر افراشتن جهنده زیارت سخی در کابل برگزار شد


کابل زیارت سخی
کابل زیارت سخی
01.01.1390
مراسم جشن نو روز و بر افراشتن جهندهء زیارت سخی به شکل عنعنوی در نخستین روز سال نو طی محافل با شکوهی در شهر کابل راه اندازی شد.

جشن نو روز که همه ساله از سوی وزارت زراعت و مالداری افغانستان در کابل برگزار می گردد، امسال نیز با حضور شماری از مقام های دولتی و صد ها تن از دهقانان و باشنده های شهر کابل در منطقه بادام باغ راه اندازی شد.

در این مراسم محمد آصف رحیمی وزیر زراعت و مالداری افغانستان هرچند از پیشرفت های که طی چند سال اخیر در بخش زراعت در کشور صورت گرفته یاد آوری کرد اما گفت که مشکلاتی هم وجود دارد که مانع رشد و توسعهء زراعت می گردند.

آقای رحیمی اعمار منازل و سایر تاسیسات شخصی در زمین های زراعتی را مشکل عمده در این زمینه عنوان کرد و گفت:
«متاسفانه علاقمندی به زراعت در عموم رو به کاهش است، نه گذارید زمین های زراعتی تان به محل های رهایشی تبدیل شود و علف چر ها و جنگلات تان از بین برود این ها همه در حقیقت دارایی های عامه هستند.»

تعدادی از دهقانان و مردم افغانستان نیز با تایید این مشکل از دولت خواستند تا جلو از بین رفتن زمین های زراعتی را در کشور بگیرد.

از سوی دیگر مراسم بر افراشتن جهندهء زیارت سخی در منطقهء کارتهء سخی شهر کابل نیز با حضور گستردهء مردم پیش از چاشت امروز صورت گرفت.

در مراسم بر افراشتن جهندهء زیارت سخی شهر کابل ده ها هزار نفر از سراسر شهر کابل اشتراک داشتند. شماری از اشتراک کننده های این مراسم در صحبت با رادیو آزادی، ابراز امیدواری کردند تا به برکت این روز صلح و آرامی همیشه گی در کشور برقرار شود.

دوتن از باشنده های شهر کابل که در مراسم بر افراشتن جهندهء زیارت سخی حضور داشتند، در زمینه چنین گفتنتد:
«جمع و جوش مردم بیشتر شده است، خواست ما این است که دیگر جنگ و برادر کشی از بین برود. امیدوار هستیم که سال خوش و پر از صلح و آرامش در پیش رو داشته باشیم.»

میلهء عنعنوی نو روز و بر افراشتن جهنده در بسیاری از ولایات های افغانستان همه ساله در اول حمل با اشتراک هزاران افغان برگزار می گردد.

در آستانهء نو روز صدها هزار نهال از سوی شاروالی ها و مردم نیز بخاطر سرسبزی و جلوگیری از آلوده گی محیط زیست در سراسر این کشور غرس می گردد.

به اساس معلومات مسوولان شاروالی کابل قرار است در حدود یک میلیون نهال در نقاط مختلف شهر و ولسوالی های این ولایت غرس گردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر