زندگی من کجاست

«انکشاف در افغانستان برای آینده پاکستان اهمیت زیاد دارد»

29.12.1389
نشنل ژورنال
نشریهء نشنل ژورنال چاپ امریکا در شمارهء اخیر خود در مورد اظهارات دیود پترویس قوماندان عمومی نیرو های مسلح امریکا و ناتو در افغانستان مقاله را تحت عنوان انکشاف در افغانستان برای آینده پاکستان اهمیت زیاد دارد، به نشر رسانیده است.

نشریه می نویسد، پترویس این قوماندان بلند رتبه امریکایی در کابل گفته بود که پیشرفت دوامدار در افغانستان از وخامت وضعیت در پاکستان جلوگیری می کند.

او هم چنان افزوده بود که این کار بار مسوولیت عملیات نظامی علیه افراد مسلح را که می خواهند در افغانستان و پاکستان بی ثباتی ایجاد کنند از دوش حکومت پاکستان رفع خواهد کرد.

نشریه نشنل ژورنال اضافه می کند:
جنرال پیتریس در پایان سفر یک هفته یی اش به واشنگتن به خبرنگران گفت، پاکستان نه خواست علیه جنگجویان تندرو در امتداد سرحد عملیات کند. زیرا رهبران پاکستان مطمین نیستند که قوای امریکایی برای مدت طولانی در منطقه باقی بمانند.

رهبران پاکستانی نگران اند که ناکامی ماموریت امریکا در افغانستان و یا هم خروج پیش از وقت نیروهای امریکا از افغانستان امنیت داخلی پاکستان را به تهدید مواجه می سازد.

نشریه در ادامه می نویسد، جنرال پترویس به این بارو است که انکشاف و پیشرفت در افغانستان تاثیر مهم بر اوضاع پاکستان دارد.

نشنل ژورنال در این مقاله اضافه می کند، جنرال پترویس که نسبت به هر جنرال امریکایی به پاکستان رفت و آمد می کند، در ادامه صحبتش گفت، پاکستان دارای اسلحه اتمی، از چندین سال به این سو به گروه های تندرو مسلح اجازه داده است که در این کشور آزادانه فعالیت کنند.

نشریه می گوید، اردوی پاکستان و سازمان استخبارات نظامی آن کشور (آی اس آی) در چند دهه اخیر برای این گروه های مسلح، اسلحه و پول فراهم نموده، آنها را تربیت نظامی می دهد و پاکستان به این باور است که این گروه های افراطی را برای حملاتش به هند آماده می سازد و در سال های اخیر از این نیروها در امتداد سرحد برای سر کوب نیرو های امریکایی وافغان استفاده می گردد.

نشنل ژورنال می افزاید، گروه های افراطی شاید امروز یا فردا بر اهدافی در داخل پاکستان حمله کنند و به باور کارشناسان این گروه ها، آینده پاکستان را با مخاطره روبرو ساخته اند.

اندیپندنت
روزنامه اندیپندنت چاپ بریتانیا در شماره تازه اش در یک مقاله طولانی به یک مساله دیگر اشاره کرده می نویسد، یک جنگ سالار افغان بنام عزیزالله که از حمایت نیروهای خاص امریکا بر خورد داراست، در جریان دو سال گذشته در افغانستان به دزدی، تجاوز جنسی، قتل، تخریب مساجد و از بین بردن مزارع دهقانان متهم است.

روز نامه می نویسد با وجود این اتهامات قوماندان عزیز الله از قوای امریکایی معاش و پول دریافت می کند.

روز نامه می نویسد، از مصاحبه های علمای دینی، بزرگان قومی، باشنده های قریه، قرار دادی ها، مقامات افغان و غربی ثابت شد که قوماندان عزیزالله 31 ساله افراد ملکی پشتون را به نام طالب به قتل می رساند.

روز نامه اندیپندنت می نویسد، ملل متحد و ناتو در مورد این موضوع تحقیقات کرده اند. اما نه توانسته اند شواهد را در مورد رفتار و عملکرد عزیز الله به دست بی آورند. 
رادیو آزادی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر