زندگی من کجاست

هشت مارچ چگونه بنام روز همبستگی زنان جهان مسمی شد؟

Pakistan -- Supporters of an opposition party Pakistan Peoples Party shout slogans during a protest ahead of International Women Day in Lahore, 07Mar2007
Pakistan -- Supporters of an opposition party Pakistan Peoples Party shout slogans during a protest ahead of International Women Day in Lahore, 07Mar2007
17.12.1389
امروز سه شنبه مصادف با روز جهانی زن می باشد که محافل و مناسبت های زیاد به این ارتباط در سرتاسر جهان در نظر گرفته شده است.

اما با وجودیکه روز جهانی زن در کشورهای غربی تعطیل عمومی می باشد، باز هم این روز ماهیت خود را در این کشورها تقریباً از دست داده است.

به تاریخ نوزدهم مارچ سال 1911 مردم اتریش، دنمارک و آلمان روز جهانی زن را برای نخستین بار تجلیل کردند و ملیون ها نفر در این روز برای حمایت از حقوق زنان و اجازهء کار و رای دادن به آنها در این کشورها گرد هم آمدند.

اما نخستین روز زن در امریکا سه سال قبل از این تاریخ با یک اعلامیهء از سوی حزب سوسیالیت امریکا تجلیل شده بود.

روزالین روزنبرگ استاد تاریخ در پوهنتون برنارد نیویارک می گوید، از این روز هنگام تجلیل به عمل آمد که کاسهء صبر کارگران امریکا به شمول تعداد زیاد از زنان در برابر شرایط نا گوار کار لبریز شد.
وی در ادامه گفت:

« به نظر من حوادث به یک سال قبل از سال 1909 بر می گردد، هنگامیکه پانزده هزار زن از کارگران تولید لباس در نیویارک در سال 1908 اعتصاب کردند. آنها که از پایین بودن دست مزد و شرایط دشوار کار شکایت داشتند، وظایف خود را ترک کرده و دست به تظاهرات زدند. یک علت اعتراض این بود که کار فرمایان اتحادیهء کارگران را به رسمیت نه شناختند. چون تاسیس و داشتن اتحادیه ها امروز در امریکا یک موضوع دارای اهمیت عظیم می باشد، این بسیار مهم است که به صدمین سالگرد روز جهانی زن از این ناحیه دیده شود.»

روز زن آن زمان مدت چهار سال در امریکا به حیث روز تعطیل رسمی تجلیل شد تا این که جنگ جهانی اول رخ داد.

واشنگتن روز جهانی زن به تاریخ هشتم ماه مارچ را بعد از آن به رسمیت شناخت که این روز در سال 1975 از سوی ملل متحد تصویب شد.

در این فاصلهء زمانی روز جهانی زن به تاریخ هشتم مارچ در اکثریت کشور های بلاک اتحاد شوروی آن زمان رسماً تجلیل می شد.

در اتحاد شوروی سابق، روز جهانی زن در اوایل یک مناسبت برای حمایت از حقوق زنان بود، اما بعد ها به یک نوع از جشن های اتحاد شوروی سابق تبدیل شد که جای فریاد دفاع از حقوق زنان را دادن هدیه های گل و شرینی گرفت.

روزالین روزنبرگ می گوید، رابطهء دیرینه روز جهانی زن با سوسیالیزم و انقلاب روسیه بود که از شهرت این روز در امریکا کاست.
وی افزود:
« روز زن نخستین بار توسط حزب سوسیالیست امریکا در این کشور تاسیس شد. سوسیالیست ها با درگیری جنگ جهانی اول و انقلاب بالشویک ها تا حدی زیاد در امریکا منفور شدند. گرچه حزب سوسیالیست دوام کرد، اما حمایت مردمی را که قبل از جنگ جهانی اول در امریکا داشت، از دست داد.»
اما علایم احیای دوبارهء روز جهانی زن در امریکا به نظرمی رسد. باراک اوباما رییس جمهور امریکا امسال ماه جاری را ماه روز تاریخ زنان نامیده از مردم امریکا خواست که روز جهانی زن را تجلیل کنند.

ده ها سازمان امریکایی که برای حقوق زنان فعالیت می کنند، مناسبت های خاص را در این روز در نظر دارند.

یکی از این سازمان ها به نام زنان برای زنان است که از زنان در کشورهای جنگ زده مانند افغانستان، عراق، سودان و دیگر کشورها حمایت می کند.

این سازمان یک پروژه را زیرعنوان «با من به سرپل بیا» راه اندازی کرده که قرار است طبق این برنامه زنان در 48 کشور جهان به مناسبت صدمین سالگرد روز جهانی زن بر سرپل ها با هم جمع شده، توجهء مردم را به وضعیت دشوار زنان در سرتاسر جهان جلب کنند.

کیت نوستید مدیر دفتر سازمان زنان برای زنان در برتانیا اعتراف می کند که آگاهی غربی ها در بارهء روز جهانی زن در سطح پایین قرار دارد.

اما او می گوید که به هر حال، زنان بسیار در کشورهای که روز جهانی زن برای نخستین بار در آن تجلیل شده بود، برای دفاع از حقوق زنان در کشور های دیگر هم ابراز آماده گی کرده اند.
وی گفت:
« در کشورهای مانند امریکا، دنمارک و برتانیا که من در آن زنده گی می کنم، وضعیت زنان در نواحی متعدد پیشرفت های زیاد دارد.
قابل تصور نیست که کسی ما را از رای دادن، ملکیت خانه و منزل مسکونی ما و یا بیرون رفتن از خانه منع کند. اما در کشورهای زیاد جهان زنان هستند که به مشکلات جدی تر نسبت به حصول حق رای دهی که صد سال قبل برای آن مبارزه می شد، دچار می باشند.»

افغانستان که زنان در آن هنوز هم با فشارهای فزایندهء روبرو می باشند یکی از کشور های است که مورد توجهء خاص سازمان زنان برای زنان می باشد.

گر چه قانون اساسی جدید افغانستان حقوق مساوی را برای زنان قایل می باشد و خشونت علیه زنان را منع می کند، اما باز هم تعداد نسبتاً کم زنان به تحصیل، حمایت محاکم و کمک های صحی دسترسی دارند و از قابلیت کار و شغل نیز برخوردار نیستند. آنها نمی توانند طبق میل خود ازدواج کنند.

کیت نوستید می گوید، زنان افغانستان در عصر حاضر برای حقوق و تغییرات مبارزه می کنند که زنان امریکا و اروپا برای حصول آن صد سال قبل مبارزه می کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر