زندگی من کجاست

بازشماری آرای مشکوک انتخابات ولسی جرگه در 20 ولایت افغانستان آغاز شده است

19.12.1389
با این که اکثر اعضای ولسی جرگهء افغانستان تاسیس محکمهء اختصاصی رسیده گی به شکایت های انتخاباتی را غیر قانونی خوانده و خواهان لغو آن شده اند، اما مسوولین این محکمه می گویند، امیدارند که آخرین فیصله های شان عملی شود.

به گفته مسوولین محکمه اختصاصی، به 20 ولایت هیات فرستاده شده و بازشماری آرای مشکوک در این ولایات آغاز شده است.

این محکمه می گوید، در نظر است که آرای مشکوک در 34 ولایت بازشماری شود.

صدیق الله حقیق رییس محکمهء اختصاصی به رادیو آزادی گفت، در 5 ولایت کار بررسی باز شماری آرای مشکوک به پایان رسیده است و دوسیه های از برخی ولایات دیگر نیز به دسترس آنان قرار گرفته است.
وی در مورد گفت:
« گفته می شود آن چه که در ورق نتایج درج شده خلاف چیزی بوده که در بعضی از صندوق ها وجود داشته است. کسی که سه رای در صندوق نداشته شاید در ورق نتایج به او 150 رای، 200 و یا هم 300 رای ثبت شده است.
ممکن در برخی از مناطق رای مربوط به یک نامزد به نامزد دیگر تعلق گرفته باشد.»

مسوولین محکمهء اختصاصی همچنان می گویند، در پروسهء رای شماری چنان که لازم است، همکاری نمی کند.

در عین حال شماری از کاندیدان معترض انتخابات ولسی جرگه در ولایت غزنی می گویند، در اکثر ولسوالی های این ولایت انتخابات هیچ برگزار نشده و باید انتخابات در این ولایت از سر راه اندازی شود.
حکمت الله حکمت یکی از این نامزدان در مورد گفت:
« مادهء 83 قانون اساسی حکم می کند که اگر شرایط برگزاری انتخابات در یک ولایت مساعد نباشد و انتخابات برگزار نشود، ایجاب می کند که انتخابات مجدد در آن ولایت برگزار شود. کمسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان نیز نظرش را با کمسیون مستقل انتخابات شریک ساخته است.»

این در حالیست که شماری از اعضای ولسی جرگهء افغانستان در جلسات مکرر خواهان لغو محکمهء اختصاصی شده و موجودیت این محکمه را غیر قانونی خوانده اند.

این وکلا از حامد کرزی نیز خواسته اند تا فرمان لغو محکمهء اختصاصی را صادر کند.

اما رییس جمهور کرزی در پاسخ به این درخواست وکلا گفته است که لغو محکمهء اختصاصی از صلاحیت های ستره محکمه افغانستان است.

محکمهء اختصاصی پس از انتخابات ولسی جرگه بخاطر رسیده گی به تقلبات انتخاباتی به پیشنهاد ستره محکمه و منظوری رییس جمهور کرزی تاسیس شده است.


فوزیه احسان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر