زندگی من کجاست

والی هرات: ایران در تورید و ترانزیت اقلام تجاری مشکل تراشی میکند



والی هرات میگوید که ایران برخلاف موافقتنامه های بین المللی، تقاضا کرده است تاجران ایرانی در مفاد مواد سوخت ترانزیتی به افغانستان، شریک باشند.
محمد داوود صبا که در پایان سفر رسمی سه روزه به ولایت خراسان رضوی ایران،در نشست خبری در هرات سخن می گفت، افزود که طبق قوانین بین المللی،افغانستان می تواند بدون قید و شرط، اقلام مورد نیازش را وارد کند.
وى گفت که افغانستان حق دارد طبق موافقتنامه های صورت گرفته با ایران، در راستای واردات و ترانزیت اقلام مختلف عمل کند.
والى هرات تاکید کرد که تا هنوز مشکل ترانزیت مواد سوختی،از طریق ایران به افغانستان حل نشده و ایران همچنان دراین راستا مشکل تراشی می کند.
در ماه قوس سال جاری، اتحادیۀملی تاجران افغانستان اعلام کرد که ایران برخلاف موافقتنامه های دوجانبه و بین المللی، مانع انتقال مواد سوختی خریداری شده از ترکمنستان وعراق  به افغانستان شده است.
طبق موافقتنامه هاى بین المللى، هیچ کشورى حق ندارد که مانع ترانزیت اموال از کشورها به یک کشور دیگر، از طریق خاک خود شود.
مواد نفتى تاجران افغان، عمدتاًاز ترکمنستان وعراق خریداری و از خاک ایران به کشور ترانزیت میشود؛ اما ایران سه ماه قبل بیش از دو هزار تانکر تاجران افغان را در سرحد خود با افغانستان، متوقف ساخت که بحران نفتى را در کشور به میان آورد.
ایران، دلیل این اقدام را احتمال استفادۀ این مواد سوخت از سوی نظامیان خارجی خوانده بود؛ اما پس از آن و درپی سفر هیئتی از افغانستان به ایران، وزارت نفت این کشور اعلام کرد که  حاضر است سوخت مورد نیاز افغانستان را تامین کند.
اما والی هرات گفت: “این یک تصور از سوی ایران است که مواد سوخت انتقال داده شده، به افغانستان از سوی خارجی ها مصرف می شود و ایرانی ها تا کنون هیچ نوع سندی هم دراین راستا ارائه نکرده اند.”
با وصف این، داوود صبا به نکتۀ تازه ای اشاره کرد و گفت مقام های ایرانی، درخواست کرده اند که باید تاجران ایرانی در مفاد مواد سوختی که افغانستان از ترکمنستان، عراق و یا آذربایجان خریداری می کند، شریک باشند.
والى هرات گفت که در حال حاضر، قیمت هر تن مواد سوختی این کشورها با وجود هزینه های راه و دیگر مصارف، ٢٠٠ دالر از قیمت مواد سوخت تولید ایران کمتر است.
اما وى تاکید کرد که این درخواست ایران، قابل پذیرش نیست و افزون برآن، تاجران افغانستان درصورتی از ایران مواد سوختی خواهند خرید که قیمت آن، معادل قیمت دیگر کشورها باشد.
این مقام محلی هرات از دولت مرکزی خواست تا از طریق وزارتخانه های خارجه و تجارت، در راستای حل این مشکل اقدام کند.
افزون براین، والی هرات در ادامۀسخنانش در این نشست خبری، سفر به ولایت خراسان رضوی را با دستاورد خواند و گفت که مسوولان محلی خراسان، متعهد شده اند تا در راستای بعضی از پروژه ها به افغانستان کمک کنند.
تفاهم مسوولان هرات و خراسان رضوى،در راستای گسترش فعالیت های تجارتی، اقتصادی، فرهنگی و علمی، تعهد ایران به ساخت یک پل بزرگ در مسیر شاهراه هرات- اسلام قلعه، و همچنین کمک های فنی و حرفه ای به هرات، دستاوردهای این سفر، اعلام شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر