زندگی من کجاست

انتقاد از شکست ناتو در افغانستان

نشست سازمان پيمان امنيت جمعي در شهر دوشنبه پايتخت تاجيکستان
سازمان پيمان امنيت جمعي از شکست ماموريت نيروهاي خارجي تحت امر ناتو براي برقراري امنيت و ثبات در افغانستان انتقاد کرده است.


به گزارش خبرنگار پرس تي‌وي، نيکولاي بورديوژا دبير کل سازمان پيمان امنيت جمعي با اشاره به اين که مشکلات حل نشده در افغانستان مي‌تواند مشکلات جدي براي اين کشور و منطقه آسياي مرکزي به دنبال داشته باشد، گفت: "تلاش‌­هاي نيروهاي خارجي در افغانستان براي برقراري ثبات و امنيت در اين کشور ناموفق بوده است."

بورديوژا اين اظهارات را در نشست کار گروه اعضاي سازمان پيمان امنيت جمعي در شهر دوشنبه پايتخت تاجيکستان مطرح کرد.

مذاکرات درباره مشکلات امنيتي افغانستان و همکاري کشورهاي عضو سازمان پيمان امنيت جمعي براي مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروريسم از مهم­ترين محورهاي بحث در کنفرانس دو روزه اين سازمان که روز پنج شنبه (26 اسفند) به پايان رسيد، به شمار مي‌آمد.

دبير کل سازمان پيمان امنيت جمعي گفت، تلاش‌ها براي مبارزه با قاچاق مواد مخدر و فعاليت‌هاي امنيتي هنوز نتايج مورد انتظار در افغانستان را برآورده نکرده است.

ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقيزستان، روسيه، تاجيکستان و ازبکستان کشورهاي عضو ائتلاف نظامي و سياسي سازمان پيمان امنيت جمعي را تشکيل مي‌دهند.

اعضاي سازمان پيمان امنيت جمعي در اين نشست ضمن اشاره به افزايش توليد مواد مخدر در افغانستان پس از حمله امريکا به اين کشور در سال 2001، همچنين بر اهميت همکاري‌هاي دو جانبه براي مبارزه با تروريسم تاکيد کردند.

بورديوژا تاکيد کرد، اولين چيزي که بايد در افغانستان انجام شود، روي کار آمدن دولتي قابل اعتماد و سيستم امنيتي و نيروهاي مسلح است که بتوان نيروهاي امنيتي را آموزش داد، آن‌ها را تجهيز کرد و در نهايت به برقراري صلح در اين کشور دست يافت.

اين در حالي است که هم اکنون بيش از 140 هزار نيروي نظامي خارجي تحت فرمان ناتو و امريکا در افغانستان مستقر هستند.

گفتني است، با وجود حضور نيروهاي نظامي خارجي در افغانستان، حملات شبه نظاميان در اين کشور نه تنها کاهش نيافته، بلکه در ماه هاي اخير گسترش داشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر