زندگی من کجاست

در زمینه حل مشکل مهاجران افغان در ایران یک کمیته مشترک ایجاد شد

18.12.1389
وزیر امور مهاجرین افغانستان و وزیر داخله ایران موافقه نمودند که مشکل مهاجرین افغانی در ایران از طریق یک کمیته دوجانبه متشکل از نماینده های ایران و افغان و همکاری اداره سازمان ملل در امور مهاجرین به زودی حل خواهد شد.

به اساس موافقتی که صورت گرفت، این کمیته در مورد مشکلات مهاجرین افغان در ایران، تمدید مدت کارت های اقامت، عودت داوطلبانه آنها و ایجاد شهرک ها و اسکان آنها بعد از عودت در کشور راه حل هایی را جستجو خواهد کرد.

داکتر جماهیر انوری وزیر امور مهاجرین افغانستان بعد از مذاکره با وزیر داخله ایران به رادیو آزادی گفت، امیدوار است که این کمیته بتواند مشکلاتی را که صد ها هزار مهاجر افغان در ایران به آن مواجه اند تا حدودی مرفوع سازد.

آقای انوری افزود:
«کمیته ها باید وقتاً فوقتاً صحبت های بین دوکشور داشته باشند، به شمول یو ان اچ سی آر تا به توافقات که لازم است باید برسیم.»

به اساس گزارش ها در حال حاضر مهاجرین افغانی در ایران از نظر حقوقی با چالش هایی چون نبود مجوز کار، نه داشتن کارت اقامت دراز مدت، سهولت برای تعلیم فرزندان، لیسانس راننده گی، بیمه صحی و سایر مشکلاتی که باعث آزار و اذیت آنان از سوی نیروهای امنیتی گردیده است مواجه اند که مبتنی بر آن هزاران افغان مهاجر در زندان های ایران محبوس اند و بالای شمار زیادی از آنها حکم اعدام عملی شده است.

اما محمد مصطفی نجار وزیر داخله ایران این ادعا را گزارش های مبالغه آمیز رسانه ها عنوان می کند و می گوید، در حل شماری ازین مشکلات با جانب افغانی به توافق صورت گرفته و ایران در عملی شدن آن متعهد خواهد بود.

آقای نجار گفت:
«قرار براین شد تا کمک کنیم برای این ها در زمینه اشتغال و زمینه تحصیل و شرایط فراهم شود برا عودت کسانی که می خواهند دعوطلبانه به کشور شان برگردند.»

در چند سال گذشته از تهدید، زندانی شدن و حتی اعدام مهاجرین افغانی در ایران گزارش های ارایه شده و در نهایت ویدویی از کشتار افغانها در آن طرف سرحد بین ایران و افغانستان نیز به نشر رسیده است.

این عمل ایرانی ها افغانها را مجبور ساخت تا در نقاط مختلف افغانستان، دست به تظاهرات بزنند و این عمل را محکوم کنند.

به باور کارشناسان هنوز هم چالش هایی که مهاجرین افغانی در ایران به آن مواجه اند کاهش نیافته و از بی تفاوتی و بی عدالتی نیروهای امنیتی در برابر افغانها گزارش هایی به نشر می رسد.


فیض الله قرداش 
رادیو آزادی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر