زندگی من کجاست

وجدان غربی ها باید بخاطر کشتار افراد ملکی در افغانستان بیدار شود

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
10.01.1390
رییس جمهور افغانستان در مراسم ویژه فراغت هزاران تن از محصلین دارالمعلین های این کشور درکابل از عملکرد برخی از نیروهای بین المللی به خصوص قوای امریکایی که دست به کشتار افراد ملکی می زنند، به شدت انتقاد کرد.

در حالی که نشر تصاویر کشته شدن افراد ملکی به دست سربازان امریکایی در افغانستان و در مطبوعات بین المللی بحث های تازه یی را در مورد کشتار قصدی غیر نظامیان افغان به وجود آورده است، رییس جمهور کرزی می گوید که نشر این تصاویر باید باعث بیدار شدن وجدان غربی ها گردد.

وی که در مراسم فراغت هزاران تن از محصلین دارالمعلمین ها در کابل صحبت می کرد، گفت که برخی از سربازان امریکایی با انجام دادن چنین اعمال، زحماتی را که مردم امریکا برای بازسازی افغانستان انجام می دهند، بدنام می سازند.

« صدای ما به مردم عام امریکا برسد که از نام شما بالای جوان 15 سالهء ما، بالای ریش سفید ما رو به روی خانم و اولاد هایش این طور ظلم می شود. به این منظور باید وجدان جهانی اگر در غرب مانده باشد، بیدار شود.»

تصاویری را که رییس جمهور کرزی از آن یاد کرد، در نشریه شپیگل آلمان به نشر رسیده بود و نشان می داد که یک گروه از سربازان امریکایی زیر نام گروه مرگ، تعدادی از افغان ها را در قریه ها کشته و با آنان عکس های یاد گاری گرفته بودند.

نشر این عکس ها باعث افزایش انزجار بسیاری از افغان ها و اعتراض نهاد های جامعهء مدنی افغانستان گردیده است.

رییس جمهور کرزی در عین حال با اشاره به روند معارف افغانستان از اخباری نیز استقبال کرد که در آن گفته می شود، رهبر طالبان دستور داده است که طالبان دیگر به مکاتب حمله نکنند.

وی گفت: در صورتی که طالبان به چنین اعمالی ادامه می دهند، معنی آن باقی ماندن نیروهای بین المللی در افغانستان و ادامهء مشکلات در این کشور است.

« اگر اولاد وطن را نمی گذاری که درس بخواند، می خواهی که قوت های خارجی در این جا باشد و افغانستان به حیث مزدور باقی بماند. اگر هدف قوی شدن و به پا ایستاد شدن افغانستان را داری، طالب و یا هر کسی دیگر که هستی با معارف افغانستان دوستی کن نه دشمنی.»

در این مراسم وزیر معارف افغانستان گفت که بیشتر از بیست هزار تن از شاگردان دارالمعلمین ها که فارغ گردیده اند، در مکاتب سراسر افغانستان توظیف خواهند شد تا بخشی از مشکلات کمبود معلمین در کشور مرفوع گردد.

به گفته غلام فاروق وردک وزیر معارف افغانستان، هنوز هم مکاتب افغانستان با مشکل جدی کمبود معلمین مسلکی رو به روست و این مشکل در مناطق دور افتاده و حتی مراکز ولایات نیز جدی است.

با آن که افغانستان در سال های اخیر با وجود دشواری های زیاد خواسته است تا چرخ معارف این کشور را به حرکت در بیاورد، اما گذشته از دشواری های امنیتی، هنوز هم از برخی مسایل وابسته به فساد اداری، سو استفاده از بورس های تحصیلی برای محصلین و جدی تر از همه پایین بودن ظرفیت های آموزشی در مکاتب و موسسات تحصیلات عالی منجر گردیده است که این چرخ به کندی حرکت کند و دشواری ها نیز با قوت خود باقی باشد. 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر