زندگی من کجاست

«کشور های جهان در حال حاضر از روی مجبوریت به افغانستان کمک می کنند»

«کشور های جهان در حال حاضر از روی مجبوریت به افغانستان کمک می کنند»

مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول رییس جمهور کرزی
مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول رییس جمهور کرزی
24.12.1389
سیمینار یک روزه بخاطر مشخص کردن چالش های ادارهء کنترول و تفتیش به روز سه شنبه در کابل راه اندازی شد.

مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول رییس جمهور کرزی می گوید، با وجود تلاش های که در راستای بهبود سیستم حسابدهی ادارات حکومتی افغانستان صورت گرفته، هنوز هم به زمانی بیشتر نیاز است تا افغانستان از نگاه شفافیت و حسابدهی در موقعیت مناسب قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهور کرزی هم چنان می گویند که بخاطر هرج مرج و مشکلاتی که در افغانستان وجود دارد، در حال حاضر کشور های تمویل کننده از روی مجبوریت با افغانستان همکاری می کنند.

او که در افتتاح سیمینار یک روزه ادارهء کنترول و تفتیش در کابل صحبت می کرد در این مورد گفت:
« در کشور های که شفافیت مالی و حسابدهی است و مصارف بر حق و بر جای صورت می گیرد، کشور های دنیا به آنها بسیار به ساده گی کمک می کنند و در کشور های که حساب دهی معلوم نیست و حرکت روشن صورت نمی گیرد،جامعهء بین المللی با چنین کشور ها بسیار به سختی کمک می کند. در وضعیت فعلی افغانستان دنیا مجبور است که کمک کند، به علاقه مندی کمک نمی کند، از روی مجبوریت کمک می کند. ما باید این مجبوریت دنیا را دوباره به علاقه مندی تبدیل کنیم.»

ادارهء کنترول و تفتیش افغانستان می گوید، بخاطر ایجاد شفافیت و حسابدهی درست در ادارات دولتی، این سمینار را دایر کرده و در جریان این نشست تلاش می شود مشکلاتی که در این راستا وجود دارد، مشخص شود.

در عین حال داکتر حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیه افغانستان که در این سمینار سخن می گفت، در مورد بخشی از کمک های جامعهء جهانی که از طریق دولت به مصرف رسیده دولت افغانستان حاضر است حساب دهد، اما او می گوید تمویل کننده گان از پول های که خود در قرار داد ها به مصرف رسانده اند حاضر به حسابدهی نیستند.
او به ادامه افزود:

« آنها برای تان می گویند که چقدر پول برای افغانستان کمک شده، البته به گفته آنها بیشتر از چهل ملیارد دالر برای افغانستان کمک شده، اما از این پول تنها 7 ملیارد برای ما داده شده است.
ما همیشه حاضر استیم که حساب 7 یا 8 ملیارد دالر را بدهیم.
آنها هم باید حساب متباقی حدود 33 ملیارد دیگر را برای ما بدهند.
این یک واقعیت است، پولی که از راه میدان هوایی کابل بیرون می شود، پول حکومت نیست.»

قبل از این نیز مقامات حکومت افغانستان کشورهای تمویل کننده و موسسات خارجی را متهم به فساد کرده و گفته بودند که بیشتر پول های کمک های جامعه جهانی برای افغانستان از طریق این موسسات به مصرف رسیده و پول های بزرگی نیز در این میان حیف و میل شده است.

دولت افغانستان همواره از جامعهء جهانی خواسته است تا پول های کمک شده برای افغانستان را از طریق بودیجه دولت به مصرف برساند.


فوزیه احسان 
رادیو آزادی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر