زندگی من کجاست

دومین جشنوارهء آثار خوشنویسی سازمان ایکو در کابل گشایش یافت

دومین جشنوارهء آثار خوشنویسی سازمان فرهنگی ایکو شامل انواع خط های مختلف به روز پنجشنبه در کابل گشایش یافت.

برگزار کننده گان این جشنواره می گویند، تدویر هم چو نمایشگاه ها می تواند در نزدیک ساختن فرهنگ کشور های منطقه نقش برجستهء داشته باشد.

در این نمایشگاه که به کمک بخش فرهنگی سازمان همکاری های اقتصادی منطقوی یا ایکو در باغ تاریخی بابر برگزار شده، آثاری از هنرمندان برجستهء افغان، ایرانی و تاجکستانی به نمایش گذاشته شده است.

دوکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در محفل گشایش این نمایشگاه گفت که هنر خوشنویسی در منطقهء وسیعی که افغان ها، ایرانی ها و تاجکستانی ها زنده می کنند، پیشینهء پر بار دارد.
وی در ادامه گفت:
«این اولین فعالیت سازمان ایکو نیست. سازمان ایکو خوش بختانه توانسته در عرصهء فرهنگ و هنر نقش بسیار عمده بازی کند. منتظر هستیم تا از این سازمان که نقش عمده در مسایل فرهنگ و هنر و معرفی هنر و فرهنگ مردمان این منطقه جهان با هم دیگر دارند، ایفا کرده و باز هم ایفا کنند.»

نخستین نمایشگاه از آثار خطاطی هنرمندان سه کشور همسایه ماه گذشته در دوشنبه پایتخت تاجکستان برگزار گردید و بخش فرهنگی سازمان ایکو در هنگام تجلیل از جشن نو روز نمایشگاهی از آثار هنری هنرمندان افغان، ایرانی و تاجکستانی را در شهر مزارشریف برگزار کرده بود.

داکتر ایوبی یکی از مسوولین بخش فرهنگی سازمان ایکو به اهمیت برگزاری این نمایشگاه اشاره کرده، گفت:
« سازمان فرهنگی ایکو، سرمایه و گنجی گرانبها دارد و سابقهء هنر در این دیار است. ما که صاحبان این سرمایه هستیم چرا آن را زنده نگه نداریم.
برتری ما به سلاح، اقتصاد و سیاست نه، بلکه به هنر است.»

شماری از هنرمندان افغان و ایرانی نیز در این نمایشگاه حضور یافته بودند.

سلمان علی خشنودی یک تن از خوشنویسان افغان که آثارش در این جشنواره مورد توجه قرار گرفت، از کم توجهی به هنر خوش نویسی در افغانستان شکایت داشت.
وی در مورد گفت:
« خواستگاه و زادگاه هنر خوش نویسی همین جغرافیایی بود که ما و شما امروزه به عنوان کشور های ایکو و یا در گذشتهء تاریخ به عنوان خراسان بزرگ می شناختیم.
متاسفانه در سر زمین مشخص بنام افغانستان هنر مقدس خوش نویسی رو به زوال گذاشت و ما نتوانسیتم در این زمینه کار کنیم. انتظار داریم که دولت مردان ما در همین جغرافیای مشخص باید دست به کار شوند.»

به گفته خوشنویسان افغان، هنر خوشنویسی بعد از عصر اموی ها راه ترقی را در پیش گرفت و آثار فراوان خطی از هنرمندان منطقه توانست این هنر را به رونق برساند.

بخش فرهنگی سازمان همکاری های اقتصادی منطقوی یا ایکو که کشورهای جنوب شرق آسیا عضویت آن را دارند، تلاش های را به راه انداخته است تا این عرصه از هنر و سایر بخش های هنری در آسیا را با برگزاری نمایشگاه ها تقویت کند.

به همین سلسله، در نظر است تا به زودی یک نمایشگاه از آثار هنری هنرمندان مهاجر افغان نیز به ابتکار بخش فرهنگی ایکو در ایران راه اندازی شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر