زندگی من کجاست

«افغانها دوستان خود را به چه طریق از زندان رها می کنند؟»

13.09.1389
اکثر روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود باز هم بعضی از معلومات نشر شده ویکی لیکس را که اسناد سری دیپلوماتیک امریکا می باشد با جزییات به نشر رسانده اند. گاردین روزنامه گاردین چاپ لندن می نویسد، نشر این اسناد سری دیپلوماتیک که در آن رییس جمهور کرزی توسط دیپلومات های امریکایی و حتی بعضی از اعضای کابینه خودش شخص ضعیف معرفی شده است، بدون شک بر روابط بین امریکا و آقای کرزی بی تاثیر نخواهد بود. به نوشته روزنامه در حالی که روابط رییس جمهور کرزی با حکومت فعلی امریکا تا حدی سرد می باشد نشر این اسناد که در آن از همه بیشتر بیانات سفیر امریکا کارل آیکن بیری در مورد آقای کرزی قابل توجه می باشد، در بهبود این روابط کمک نخواهد کرد. از این رو به نوشته روزنامه آقای آیکن بیری در یک اعلامیه اخیر خود بار دیگر در باره تعهدات امریکا در افغانستان صحبت کرده و گفته است که این روابط نباید بر بنیاد بیانات و فعالیت های دیپلوماتیکی که در گذشته صورت گرفته استوار باشد. به نوشته روزنامه، وزیر خارجه امریکا خانم هیلاری کلنتن هم با رییس جمهور کرزی تلفونی صحبت نموده و بار دیگر در مورد حمایت امریکا از وی اطمینان داده است. موضوع دیگری که روزنامه به آن اشاره می کند بیانات بعضی از مقامات کابینه افغانستان در مورد رییس جمهور می باشد که این عمل ممکن است روابط در کابینه را هم برهم بزند. به نوشته روزنامه در کشور های دیگر وقتی که چنین یک عمل واقع می شود و اسرار وزرا فاش می شود، آنها خودشان شرافتمندانه استعفی می کنند. اما این که در افغانستان چه خواهد شد، گذشت زمان نشان خواهد داد. اندیپندنت روزنامه اندیپندنت در شماره اخیر خود موضع دیگر مربوط به افغانستان را مطرح نموده و مطلبی را به نشر رسانده است تحت عنوان "افغانها دوستان خود را به چه طریق از زندان رها می کنند." روزنامه می نویسد برای رهایی از زندان در افغانستان راه های مختلف وجود دارد از جمله دادن رشوت و یا استفاده از نفوذ سیاسی و قومی. نویسنده مطلب پاتریک کاکبرن که خودش یک بار از زندانی در افغانستان دیدن کرده می نویسد، یکی از مشکلات در راه ملاقات خبرنگاران با طالبان هم این است که بعضاً آنها این خبرنگاران را گروگان گرفته و می خواهند آنها را با اسرای خود تبادله کنند و این هم راه دیگر آزادی از زندان است. به نوشته روزنامه راه طبعی و معمول برای آزادی زندانیان، قدرت سیاسی و پول می باشد. روزنامه می افزاید، طالبان هم از دیگر مردم افغان فرق ندارند و طبعاً در حکومت افغانستان افراد خود را دارند که در این ساحه به آنها کمک کرده و محبوسین را که با صد مشکل دستگیر شده اند، دوباره آزاد می کنند که در نتیجه، تلاش های قوای خارجی و امنیتی افغانستان برای دستگری آنها به هدر می رود.
گاردین
روزنامه گاردین چاپ لندن می نویسد، نشر این اسناد سری دیپلوماتیک که در آن رییس جمهور کرزی توسط دیپلومات های امریکایی و حتی بعضی از اعضای کابینه خودش شخص ضعیف معرفی شده است، بدون شک بر روابط بین امریکا و آقای کرزی بی تاثیر نخواهد بود.

به نوشته روزنامه در حالی که روابط رییس جمهور کرزی با حکومت فعلی امریکا تا حدی سرد می باشد نشر این اسناد که در آن از همه بیشتر بیانات سفیر امریکا کارل آیکن بیری در مورد آقای کرزی قابل توجه می باشد، در بهبود این روابط کمک نخواهد کرد.

از این رو به نوشته روزنامه آقای آیکن بیری در یک اعلامیه اخیر خود بار دیگر در باره تعهدات امریکا در افغانستان صحبت کرده و گفته است که این روابط نباید بر بنیاد بیانات و فعالیت های دیپلوماتیکی که در گذشته صورت گرفته استوار باشد.

به نوشته روزنامه، وزیر خارجه امریکا خانم هیلاری کلنتن هم با رییس جمهور کرزی تلفونی صحبت نموده و بار دیگر در مورد حمایت امریکا از وی اطمینان داده است.

موضوع دیگری که روزنامه به آن اشاره می کند بیانات بعضی از مقامات کابینه افغانستان در مورد رییس جمهور می باشد که این عمل ممکن است روابط در کابینه را هم برهم بزند.

به نوشته روزنامه در کشور های دیگر وقتی که چنین یک عمل واقع می شود و اسرار وزرا فاش می شود، آنها خودشان شرافتمندانه استعفی می کنند. اما این که در افغانستان چه خواهد شد، گذشت زمان نشان خواهد داد.


اندیپندنت
روزنامه اندیپندنت در شماره اخیر خود موضع دیگر مربوط به افغانستان را مطرح نموده و مطلبی را به نشر رسانده است تحت عنوان "افغانها دوستان خود را به چه طریق از زندان رها می کنند."

روزنامه می نویسد برای رهایی از زندان در افغانستان راه های مختلف وجود دارد از جمله دادن رشوت و یا استفاده از نفوذ سیاسی و قومی.

نویسنده مطلب پاتریک کاکبرن که خودش یک بار از زندانی در افغانستان دیدن کرده می نویسد، یکی از مشکلات در راه ملاقات خبرنگاران با طالبان هم این است که بعضاً آنها این خبرنگاران را گروگان گرفته و می خواهند آنها را با اسرای خود تبادله کنند و این هم راه دیگر آزادی از زندان است.

به نوشته روزنامه راه طبعی و معمول برای آزادی زندانیان، قدرت سیاسی و پول می باشد.

روزنامه می افزاید، طالبان هم از دیگر مردم افغان فرق ندارند و طبعاً در حکومت افغانستان افراد خود را دارند که در این ساحه به آنها کمک کرده و محبوسین را که با صد مشکل دستگیر شده اند، دوباره آزاد می کنند که در نتیجه، تلاش های قوای خارجی و امنیتی افغانستان برای دستگری آنها به هدر می رود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر