زندگی من کجاست

«سفارت امریکا و دفتر یونما در کابل از اعلام نتایج نهایی انتخابات حمایت کردند»


 به دنبال اعلام نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه در ولایت غزنی، لوی څارنوالی افغانستان می گوید، در مورد شکایات مبنی بر تقلب و تخطی از قوانین انتخابات در این ولایت، تحقیق می کند
یک روز پس از اعلام حمایت سفارت امریکا در کابل و سازمان ملل متحد از پایان روند انتشار نتایج نهایی انتخابات بیست و هفتم سنبله در افغانستان، ریاست جمهوری این کشور هنوز هم از اعلام موضع رسمی اش در زمینه خود داری کرده و سکوت اختیار نموده است.

اما لوی څارنوالی افغانستان روی ادامهء بررسی شکایات موجود در زمینهء تقلب در انتخابات ولایت غزنی و دیگر ساحات کشور تاکید می کند.

حفیظ الله حفیظ رییس سمع شکایات و عرایض لوی څارنوالی افغانستان در صحبت با رادیو آزادی موضع لوی څارنوالی را در خصوص اعلام نتایج نهایی در ولایت غزنی چنین بیان کرد:
« موضع ما همان موضع قبلی است. در ارتباط به ولایت غزنی، بعضی شکایات نیز به ما رسیده است. لوی څارنوالی مکلفیت وظیفوی دارد تا در قسمت شکایت و تقلب مطابق احکام قانون تحقیق و بررسی کند و در ختم تحقیق، تصمیم قانونی خود را اتخاذ کند.»

در حالیکه لوی څارنوالی افغانستان می گوید، اتهامات جدی بالای برخی از کارمندان کمسیون های انتخاباتی مبنی بر سوء استفاده از صلاحیت های وظیفوی، رشوه ستانی و جعل کاری وجود دارد، اما سازمان ملل متحد به روز چهارشنبه با پخش خبرنامه یی از آن چه تعهد جدی کارمندان کمسیون های انتخاباتی در جهت برگزاری انتخابات شفاف خوانده شده، ستایش کرده است.

این سازمان هم چنان حمایت خود را از تکمیل شدن روند انتشار نتایج انتخابات ولسی جرگه اعلام کرده است.

سفارت امریکا در کابل نیز گفته است که کارمندان کمسیون مستقل انتخابات و کمسیون شکایات انتخاباتی وظایف شان را مطابق به قانون انتخابات و قانون اساسی انجام داده اند.

کیترین هیدین سخنگوی این سفارت به رادیو آزادی گفت:
« ما از اعلام تکمیل شدن پروسهء پخش نتایج نهایی انتخابات 18 سپتمبر که به روز چهارشنبه از سوی کمسیون مستقل انتخابات صورت گرفت، استقبال می کنیم. در این انتخابات بی نظمی ها و تقلب وجود داشت، اما کمسیون مستقل انتخابات و کمسیون شکایات انتخاباتی در چوکات قانون انتخابات و قانون اساسی کار های شان را به خوبی انجام دادند و ما با یوناما پیوسته و کار این کمسیون ها را مورد ستایش قرار می دهیم.»

اما جان داد سپین غر مدیر اجراییوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانهء افغانستان یا فیفا ادعا های را رد می کند که گویا از سوی کارمندان کمسیون های انتخاباتی تقلب و تخطی از قوانین انتخابات صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اعلام نتایج نهایی انتخابات ولایت غزنی چنین می گوید:
« به اساس قانون فعلی انتخابات، اعلام که صورت گرفت قانونی بوده، چرا که ما همه مکلف هستیم تا به قوانین نافذ کشور احترام بگذاریم، اما آن چه باید می بود، نبوده است.
مثلاً درمادهء 83، نماینده گی عادلانهء مردم باید از طریق قوانین تنظیم می شد، از طریق اجراات سالم کمسیون انتخابات تنظیم می شد، اما این کار صورت نگرفته است.»

کمسیون مستقل انتخابات افغانستان حدود ده روز پیش به استثنای ولایت غزنی، نتایج نهایی انتخابات در 33 ولایت کشور را اعلام کرد.

از این اقدام کمسیون مستقل انتخابات نیز سازمان ملل متحد و ایالات متحدهء امریکا حمایت شان را ابراز کردند.

اما کمسیون سمع شکایات مشرانو جرگهء افغانستان تبصره های مقامات امریکایی و سازمان ملل متحد در خصوص انتخابات افغانستان را نوعی دخالت در امور این کشور می داند.

داکتر زلمی زابلی رییس این کمسیون می گوید:
« کمسیون سمع شکایات مشرانو جرگه از سفارت خانه های خارجی مقیم کابل این خواهش را دارد تا در امورات داخلی افغانستان مداخله نکنند. نظر به اصول بین المللی آنها این حق را ندارند که انتخابات ما را تایید و یا رد کنند.»

در فهرست نتایج نهایی انتخابات ولایت غزنی که به روز چهارشنبه اعلام شد، نام های 11 تن از افراد متعلق به قوم هزاره شامل شده است.

با توجه به این که گفته شده انتخابات در 12 ولسوالی غزنی برگزار نشده، پیروزی این افراد متعلق به قوم مشخص، انتقاد های زیاد را به دنبال داشته است.

مسالهء عدم برگزاری انتخابات در بیش از ده ولسوالی غزنی نیز سبب شد تا آقای کرزی از کمسیون مستقل انتخابات بخواهد در بخش تامین وحدت ملی و حل این معضله در غزنی توجه کند، اما به این تقاضای آقای کرزی پاسخ مثبت داده نشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر