زندگی من کجاست

عدهء به زور پول ایران به ولسی جرگه افغانستان راه یافتند

روز نامه آیرش تایمز به قول مقامات افغانستان می نویسد، ایران در انتخابات ولسی جرگه افغانستان، ملیون ها یورو مصرف کرده است تا طرفدارانش را به به شورای ملی این کشور بفرستد.

آن ها گفته اند، این پول در مبارزهء انتخاباتی و یا هم برای مقامات کمسیون انتخابات رشوت داده شده است.

روز نامه آیرش تایمز می نویسد که ایران درانتخابات با مصرف ملیون ها یورو تلاش کرد تا ولسی جرگه افغانستان را از طرفدارنش پر و مشبوع کند.

گفته می شود صدها هزار یورو پول یا به کاندیدان ولسی جرگه داده شد تا در مبارزات انتخاباتی شان از آن استفاده کنند و یا هم برای مقامات کمسیون انتخابات را رشوت داده، آن ها را تطمیع کرده است.

این اتهامات پس از آن وارد شد که اسناد دیپلوماتیک افشا شده توسط ویب سایت انترنیتی ویکی لیکس تفصیلات را در مورد تلاش های ایران جهت نفوذ در ولسی جرگه افغانستان و مداخله در کاراجندای شورا، به نشر رسانیده است.

یک مقام ارشد افغان که از افشای نامش خودداری کرد، به روزنامه آیرش تایمز گفت که همسایهء غربی افغانستان انتخابات این کشور را متضرر کرده ساخته است.

این مقام افغان گفته است:
«ایران در انتخابات افغانستان نقش مهم و قوی داشت. ایران گفته بود که با حکومت افغانستان کمک می کند ولی در عمل صرف از طرفدارانش حمایت کرد. ایران نه تنها به کاندیدان انتخابات پول داده است، بلکه به مقامات کمسیون انتخابات نیز رشوه داده است.»

مقامات افغان گفته اند که انتخابات اخیر به یک مصیبت مبدل گردید که از آغاز تا پایان آن با تقلب و فریب کاری همراه بود.

جامعه بین المللی برای انتخابات ولسی جرگه افغانستان 110 ملیون یورو مصرف کرد.
مقامات می گویند، ناتو به خاطر از بین بردن مخفیگاه های مخالفین در پاکستان توجه بیشتر کرده، اما در برابر ایران دست به الاشه نشسته است.

روز نامه آیرش تایمز در مورد این ادعا و اتهامات کوشش کرد تا با مقامات سفارت ایران در کابل تماس گیرد، اما موفق نه شد .

یک دیپلومات آیرلندی در کابل به این روزنامه گفته است، تمام همسایه های افغانستان برای کسب حمایت کاندایدان ولسی جرگه در انتخابات اخیر تلاش های را انجام داده اند. اما تاثیرات ایران نسبت به همه کشورهای دیگر بیشتر بود. زیرا ایران پول زیاد را مصرف کرده و به بوجی ها پول تقسیم کرده است.

ایران به یک کاندید عادی 30 هزار دالر و به عدهء از آن ها دو برابر پول داده است.

ایران به کاندیدان ولسی جرگه از شمال و جنوب گرفته تا شرق افغانستان پول داده است.

روز نامه آیرش تایمز می نویسد، مردم نسبت به همه جا در هرات خیلی غمگین و قهر اند. تعدادی از کاندیدان ولسی جرگه افغانستان در ولایت هرات که قبلاً صاحب شهرت نه بودند و مردم آن ها را نه می شناختند، به زور پول ایران به ولسی جرگه افغانستان راه یافتند.

کاندیدان ملیت پشتون در ولایت هرات شکایت می کنند که آن ها نسبت به کاندیدانی که از حمایت ایران برخوردار اند، به عضویت شورا راه نیافته، ناکام مانده اند.

میرویس ایوبی که از ولایت هرات خود را کاندید کرده بود و نتوانست وکیل شورا شود، می گوید:
«در انتخابات مداخلهء خارجی ها زیاد بود. آنانی که به پارلمان و شورا راه یافته اند، از طرفداران ایران می باشند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر