زندگی من کجاست

«رهبران طالبان در بدل پول و یا انگیزه های سیاسی دوباره از زندان رها می شوند»

یک مقام ارشد حکومت کانادا می گوید، حکومت این کشور موضوع رهایی زندانیان طالب را چند بار با مقامات عالی رتبهء حکومت افغانستان مطرح نموده، اما جای را نه گرفته است.

مقامات کانادا در مورد رهایی دوبارهء رهبران گرفتار شدهء طالبان از سوی مقامات افغان، شدیداً ابراز نگرانی کردند.

آژانس خبری رویترز دیروز در یک گزارش افشاء کرد که رهبران مهم طالبان که از سوی قوای بین المللی گرفتار شده و به مقامات افغان سپرده می شوند، در بدل پول و یا انگیزه های سیاسی از طرف رییس جمهور کرزی و برادر قدرتمند او یا به امر برخی مقامات عالی رتبهء دیگر افغان دوباره از زندان رها می شوند.

گزارش می نویسد که غلام حیدر یکی از قوماندانان مهم طالبان از جمله کسانی است که رها شده است.

غلام حیدر در ولایت قندهار که کانادا در آن جا 2800 عسکر دارد، یکی از قوماندانان مهم طالبان به شمار می رود.

نیروهای کانادایی این قوماندان را در ماه مارچ سال جاری در جریان یک عملیات دستگیر کرده و به قوای امنیتی افغان سپرده بود، اما چند روزی را در زندان سپری نه کرده بود که دوباره رها شد.

بر اساس گزارش آژانس خبری رویترز، سخنگوی حکومت کانادا دیروز گفت، حکومت این کشور موضوع رهایی زندانیان طالب را چند بار با مقامات عالی رتبهء حکومت افغانستان مطرح کرده است.

این سخنگوی حکومت کانادا افزود، لاورنس کانون وزیر امور خارجهء کانادا به مقامات هدایت داده است که سفیر افغانستان در آن کشور را به وزارت خارجه احضار کند و نگرانی حکومت این کشور را در مورد رهایی زندانیان طالب با او شریک سازد.

به نوشتهء رویترز، مقامات افغان نمی خواهند که در مورد رهایی غلام حیدر از زندان قندهار صحبت کنند.

آژانس می نویسد، رهایی زندانیان طالب این حقیقت را واضح می سازد که ارتباطات و فساد گستردهء اداری در افغانستان تلاش های نیروهای غربی را در این کشور به موانع مواجه ساخته است.

این موضوع آهسته آهسته برای حکومت محافظه کار کانادا به یک درد سر سیاسی مبدل شده است.

نظر سنجی های اخیر نشان می دهد که حمایت از ماموریت محاربوی نیروهای کانادایی در افغانستان، خیلی کاهش یافته است.

این مارموریت قرار است در سال آیندهء میلادی پایان یابد و تا اکنون 153 عسکر کانادایی در جنگ افغانستان کشته شدند.

در نظر است که پس از پایان ماموریت محاربوی قوای کانادا در افغانستان، در حدود 950 عسکر این کشور باز هم برای تربیت و آموزش نیروهای امنیتی افغان تا سال 2014 میلادی باقی بمانند.

سخنگوی حکومت کانادا گفت، کشورش در دوام کمک به افغانستان می خواهد برای نظم عامه و حاکمیت قانون، عسکر و پولیس این کشور را تربیت کند و از تلاش ها برای اصلاحات در سیستم عدلی حمایت کند.

حکومت کانادا از سال 2007 میلادی به این سو تحت انتقاد های شدید قرار دارد که عساکر کانادایی با سپردن زندانیان به قوای افغان، قوانین بین المللی را زیر پا می کند و این که آنها به قوای افغان سپرده می شوند، امکان دارد که با شکنجه و بد رفتاری نیز مواجه گردند.

اعضای احزاب مخالف در پارلمان کانادا در این هفته در مورد گزارش که گفته است عساکر کانادایی یک طفل زندانی افغان را به قوای امنیتی افغان سپرده، اظهار خشم کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر