زندگی من کجاست

هرات ، مکان امنی برای پشتون های پاکستانی

شایعاتی بگوش می رسد که به کمک محمد یوسف نورستانی والی قبلی هرات ، تعداد 35 هزار از پشتون های پاکستانی در ولایت هرات جابجا شده اند.
این پشتون ها که بنام هلمندی یاد می شوند ، با خانواده های خودشان به هرات آمده اند و از هیچ سند تابعیتی برخوردار نیستند.
گفته می شود که این افراد بر اساس قراردادی میان نیروهای آمریکایی و پاکستانی و با والی قبلی هرات ، به این منطقه کوچ کرده اند.

یک خبر دیگر در همین رابطه بگوش می رسد که بمباردمان مناطق قبایلی پاکستان بر اساس یک طرح از پیش تعیین شده بوده است که این افراد را از مناطق قبایلی پاکستان دور سازند که هم کمکی به دولت پاکستان باشد و هم منطقه ای که گفته می شود از لحاظ فرهنگی تحت پوشش ایران است ، با حضور پشتون های قبایلی پاکستانی دگر گون گردد.

مدتی است که چهره گدایان زن و دختر پاکستانی در کوچه و سرک های شهر هرات مشاهده می شود اما هرگز کسی به این موضوع فکر نکرده است که این افراد از کجا و با چه کسانی آمده اند و در چه مناطقی سکنی گزیده اند؟

در گذشته هرات ، افرادی بنام و زبان پشتون در شهر کمتر دیده می شد اما این روز ها بوفور به چشم می خورند.

قیمت خانه و زمین به خصوص در چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته است و از هر کسی هم که می پرسی چرا با افزایش خانه و زمین روبرو هستیم می گوید که هلمندی ها آمده اند و خانه ها گران شده است!

مردم اذعان می دارند که این پشتون ها در هر منطقه ای که مستقر می شوند ، مردم ان منطقه و همیسایگان دیگر از نعمت امنیت اجتماعی محروم گشته بالاجبار باید خانه های خود را به نفع پشتون ها رها سازند.

آیا واقعا این ها هلمندی هستند یا پشتون های بدون تذکره پاکستانی که این روزها بفکر تهیه اسناد برای خود از هرات شده اند؟

چه کسانی متولی این معضل در شهر هرات باستان هستند؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر