زندگی من کجاست

«تقریباً همهء ملاقات های مقامات افغان و ایران با خریطه های پول نقد پایان یافته است»

عاملین گسترش نفوذ و اعتبار ایران در افغانستان با دست باز فعالیت دارند.

روزنامهء نیویارک تایمزدر گزارش هفتهء گذشته اش مبنی بر این که مقامات ایرانی ملیون ها دالر را در داخل خریطهء پلاستیکی به عمر داوود زی رییس دفتر رییس جمهور کرزی تحویل داده اند، در واقع با ظاهر قضیه تماس گرفته است.

رییس جمهور کرزی با تایید گزارش روزنامهء نیویارک تایمز، تشویش در مورد فساد را در این رابطه رد کرده گفت، حکومتش خریطه های دریافت شدهء پول از ایران را به خاطر مصارف متفرقه و مساعدت به مردم به مصرف رسانیده است.

ولی دریافت های مجلهء نیوزیک مبین آنست که دریافت پول از دفتر رییس جمهور کرزی خیلی فرا تر می رود. در حقیقت مقامات ایرانی به خاطر پیش برد اجندای ایران در افغانستان، به طور دوامدار برای مقامات حکومتی، سیاست مداران، رهبران مذهبی و قومی افغان پول می پردازند.

طبعاً همهء مقامات افغان این حرکت را به دیدهء اغماض نمی نگرند. دو مقام افغان که نظر به حساسیت موضوع از افشای نامشان خودداری کردند، به مجلهء نیوزیک گفته اند، در ماه مارچ سال گذشته رنگین دادفر سپنتا وزیر سابق کابینهء افغانستان که از علاقمندان امریکا نمی باشد، در جریان مسافرت به تهران به همتای ایرانی اش گفت که از چادر های دراز که خانم های ایرانی می پوشند خوشش می آید. هنگامی که وی ایران را ترک می کرد، مقامات وزارت خارجهء ایران یک بسته را به وی داده، گفتند که یک چادر به طور تحفه برای خانمش تقدیم شده است. زمانی که سپنتا و خانمش تحفه را باز کردند. دیده شد که چادر بدور 50000 دالر نوت های جدید و کاغذ پیچ، پیچیده شده است. آقای سپنتا فوراً حامد کرزی را در جریان قرار داده، پیشنهاد مسترد ساختن پول ها را به ایرانی ها کرد.

ولی آقای کرزی از سپنتا خواست در مورد پول خاموشی اختیار کرده، ایران را شرمسار و بر آشفته نسازد و پول را در برنامه های وزارت خارجه مصرف کند.

زمانی که مجلهء نیوزیک با آقای سپنتا تماس گرفت، وی دریافت پول را از جانب ایران تایید کرد و گفت، آن را به وزارت مالیهء افغانستان تسلیم کرده است.

آقای سپنتا از ارایهء جزییات بیشتر در این مورد خوداری کرد.

وحید عمر سخنگوی حامد کرزی می گوید که رییس جمهور و آقای سپنتا در مورد این که پول دریافت شده باید به وزارت مالیه سپرده شود، توافق کردند و پول مذکور به مصرف شخصی هیچ کس نرسیده است.

یک وزیر سابق کابینهء افغانستان می گوید که تقریباً همهء ملاقات های مقامات افغانی و ایران با تقدیم خریطه های پول نقد پایان یافته است.

مجلهء نیوزیک می نویسد:
تهران با برخی سیاستمداران با نفوذ مربوط به گروپ های مشخص قومی تاجک و هزاره، تخم مناسبات عمیق و فرا تر از پول را کاشته است. ایران در سالیان 1990 بر ضد طالبان، وسیعاً از اتحاد شمال که از تاجک ها و هزاره ها تشکیل شده بودند، حمایت می کرد. ایران با آن قوماندانان سابق به شمول معاون دوم رییس جمهورآقای کریم خلیلی که سابق یک جنگسالار هزاره بود، ارتباط دارد.

مجلهء نیوزیک در ادامه این مطلب می نویسد:
اطرافیان پشتون حامد کرزی عمدتاً از امریکا طرفداری می کنند. آگاهان امور به شمول یک وزیر سابق کابینه می گوید، کابینهء حامد کرزی به دو بخش منقسم شده است:
طرفداران ایران که توسط کریم خلیلی معاون رییس جمهور و طرفداران امریکا که توسط عمر زاخیلوال وزیر مالیه رهبری می شوند، اما طرفداران ایران دست بالا تر دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر