زندگی من کجاست

ایران در تلاش گسترش نفوذ بالای اعضای پارلمان افغانستان است

بر اساس مراودات دیپلومات های سفارت امریکا در کابل که اخیراً از سوی ویکی لیکس افشا شده است، ایران یک گروهی از رهبران سیاسی و مذهبی افغان را تمویل نموده، شماری از علمای دینی و تندروان طالب را در خاک خود آموزش و پرورش می دهد و حتی در تلاش گسترش نفوذ بالای اعضای پارلمان افغانستان است.

بر اساس گزارش روزنامهء گاردین چاپ بریتانیا، اسناد افشا شده توسط ویکی لیکس، بین مقامات افغان و امریکایی، نمایانگر دخالت شدید و روز افزون ایران در امور همسایهء شرقی اش افغانستان است.

به گفتهء گاردین، عمر داودزی یکی از دستیاران رییس جمهور کرزی که گفته شده بود، خریطه های پول را از حکومت ایران به دست آورده است، به یک دیپلومات ارشد امریکایی گفته که مقامات افغان به سطوح مختلف به شمول چند فردیکه برای کرسی های کابینهء افغانستان نامزد می باشند، در لست پرداخت مالی تهران قرار دارند.

عمر داودزی رییس دفتر رییس جمهور افغانستان هم چنان گفته است که ایران برعلاوهء تمویل رهبران مذهبی در افغانستان، در پرداخت معاشات تعداد از مقامات افغان، به شمول معینان و یکی دو مقام در داخل قصر ریاست جمهوری افغانستان هم سهیم است.

داودزی این موضوع را در ماه فبروری به فرانسیس ریچردونی معاون اسبق سفیر امریکا در کابل ابراز داشته بود.

داودزی ادعا داشت که تعداد از این افراد در همین ارتباط برطرف شده بودند، زیرا اگر یک فرد افغان بسته های پول از ایران بگیرد، پس وی یک افغان صادق نیست.

به گفتهء گاردین، این موضوع جالب است، زیرا خبر اخذ صدها هزار یورو توسط شخص داودزی و اعتراف رییس جمهور کرزی در ماه اکتوبر که گویا رییس دفترش از ایران پول به دست آورده است، بر عناوین رسانه های جهان غلبه کرده بود.

گفته می شود این پول ها کمک بود برای دفتر رییس جمهور افغانستان، موضوع که امریکایی ها سال گذشته از آن مطلع شده بودند.

داودزی به معاون سفارت امریکا در کابل فرانسیس ریچردونی گفته بود، حکومت افغانستان کمک منظم مالی از سوی امریکا را نسبت به پول های غیر قابل پیش بینی و بی وقت ایران، ترجیح می دهد.

به گفتهء داودزی، بر اساس یک پروژهء که قسماً از سوی دفتر آیت الله علی خامنه یی سازماندهی می شود، تعداد از طالبان در خاک ایران آموزش دیده و هزاران تن از علمای دینی افغان در لست پرداخت مالی ایران شامل اند.

به گفتهء گاردین، صحبت عمر داودزی با دیپلوماتان امریکایی و دیگر چینل ها در مورد ایران، نمایانگر رابطهء افغانستان با همسایه یی است که برعلاوهء کمک های مالی به افغانستان، برای تعداد از اعضای پارلمان آن کشور رشوه پرداخته و هم شورشیان افغان را تربیه و تجهیز می کند.

ایریک ایدیلمن معاون وزارت دفاع امریکا در امور پالیسی در سال 2007 به رییس جمهور کرزی گفته بود، مداخلهء روز افزون ایران در امور افغانستان خطرناک و کشنده شده می رود. این هشدار بعد از آن داده شد که گزارش های در مورد آموزش طالبان در کمپ های ایران و تجهیز آنان با اسلحهء ایرانی، پخش شد.

در گزارش ها هم چنان گفته شده بود که ایران طالبان را با سلاح های مختلف به شمول راکت اندازهای سرشانه یی که طیاره های ناتو را سقوط می دهند، تجهیز می کند.

بر اساس اسناد افشا شده توسط ویکی لیکس، رییس جمهور کرزی به این باور است که ایران می خواهد از انکشاف افغانستان جلوگیری نموده و بدین وسیله از قدعلم نمودن آن کشور به حیث یک بازیگر مهم ترانزیتی در منطقه جلوگیری نماید و هم در بخش صادرات گاز طبیعی خود به هند و پاکستان، نسبت به آسیای میانه سبقت جوید.

بر اساس یک سند مربوط به سال 2009، مقامات ایرانی تلاش دارند، اعضای پارلمان افغانستان را قناعت دهند که پالیسی های ضد نیروهای ایتلاف در افغانستان را پیش گرفته و در مباحثات ولسی جرگه از یک موقف ضد امریکا صحبت کنند.

روزنامهء گاردین می نویسد که بر اساس اسناد افشا شدهء ویکی لیکس، میرویس یاسینی معاون ولسی جرگهء افغانستان به مقامات امریکایی گفته است که یک مقام استخباراتی ایران بر وی فشار وارد کرده بود تا یکی از آجندا های پارلمان را تغییر داده و تلفات افراد ملکی توسط نیروهای ناتو را به بحث گیرند.

به گفتهء آقای یاسینی این کارمند استخباراتی ایران در صورت توافق وی به او «حمایت» خود را پیشکش کرده بود، ولی به گفتهء یاسینی، وی از انجام خواست این مقام ایرانی ابا ورزیده و بعداً دیده شد که دو عضو دیگر ولسی جرگه، موضوع تلفات ملکی را در پارلمان به همان شکل مطرح کردند که کارمند استخباراتی ایران از یاسینی خواهان آن شده بود.

بر اساس گزارش ویکی لیکس، مقامات سفارت ایران در کابل از تماس های شان به تعداد از اعضای پارلمان افغانستان بهره برده و تلاش می کنند بالای آجندای پارلمان نفوذ آورند.

اکثر اعضای پارلمان افغانستان هزاره ها را متهم به داشتن روابط با ایران می کنند، ولی هزاره های معتدل می گویند، برادران نسبتاً تندرو و محافظه کار شان که در ایران زنده گی کرده و در آنجا تعلیم و تربیت دیده اند، با ایران رابطهء نزدیک داشته و از سوی آن کشور شدیداً حمایت می شوند.

به گفتهء آنان، سید حسین عالمی بلخی نمایندهء مردم کابل، احمد علی جبرییلی نمایندهء مردم هرات، و استاد محمد اکبری نمایندهء مردم بامیان روابط تنگاتنگ با ایران دارند و از سوی تهران حمایت می شوند.

بر اساس گزارش ویکی لیکس، سفارت ایران در کابل روابط نزدیک را با اعضای احزاب مخالف حکومت به شمول جبههء متحد، سعید های تاجک، نماینده گان مردم هرات و چند ولایت دیگر غربی افغانستان، برقرار کرده است.

به گفتهء گاردین، با وجود این همه تحرکات، حکومت افغانستان از انتقاد رسمی از ایران ابا ورزیده است.

وزیر خارجهء سابق افغانستان داکتر رنگین دادفر سپنتا در ماه اگست سال 2007 به ریچرد بوچر معاون اسبق وزارت خارجهء امریکا گفته بود که حکومت افغانستان مجبور است روی تهدید اصلی، یعنی کمک پاکستان به شورشیان تمرکز کند و توان مخالفت با ایران را ندارد.

به گفتهء داکتر سپنتا:
« ما با امریکا موافقیم که ایران در امور افغانستان مستقیماً مداخله می کند، ولی این به منفعت ماست که جبههء دومی را در سرحد غربی خود نگشایم.»

به گفتهء گاردین، با وجود آن که داکتر سپنتا به امریکایی ها و دیگران گفته است که ایران مثل پاکستان برای افغانستان خطرناک است، ولی وی این را هم بیان داشته که موضوع را با محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران در میان گذاشته است.

به گفتهء سپنتا، احمدی نژاد طبعاً انکار می کند، ولی موضوع با وی در میان گذاشته شده است.

به گفته آقای سپنتا، این موضوع را با وزیر خارجهء ایران منوچهر متکی هم در میان گذاشته است و وی به آقای سپنتا اطمینان داده بود که خودش شخصاً در این مساله دخالت ندارد، ولی در ایجاد احزاب سیاسی در افغانستان دخیل است.

عمر داودزی رییس دفتر ریاست جمهوری افغانستان در ماه فبروری گفته بود، وی هم در رابطه با دخالت ایران در امور افغانستان با مقامات ایرانی بحث کرده است، ولی مقامات ایرانی حتی از این دخالت انکار هم نمی کنند و در بدل خاموشی اختیار کرده اند.

داودزی به فرانسیس ریچردونی گفته است، این ادعا که خودش هم از حامیان ایران است، یک تهمت است که دشمنان وی بالایش وارد کرده اند.

به گفتهء داودزی، هنگامیکه وی به حیث سفیر افغانستان در تهران مقرر شد، رژیم ایران مقرری وی را هم چو بازگشایی سفارت امریکا در تهران تلقی نموده و هر جاییکه می رفت، تحت تعقیب بود.

بر اساس اسناد افشا شده توسط ویکی لیکس، ایران با دخالت و گسترش نفوذ اش در پارلمان افغانستان و با خرید بعضی از عناصر توانست، ظرف چهار سال، پارلمان افغانستان را به ارگان غیر موثر مبدل نماید، و پارلمان افغانستان را از بحث در مورد مسایل مهم و حیاتی دیگر، باز دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر