زندگی من کجاست

جمعه خان قاچاقبر مواد مخدر یا مخبر استخبارات امریکا؟

یک قاچاقبر بزرگ افغان که از سال 2008 میلادی به این سو در ایالات متحده زندانی است، برای چندین سال برای CIA یا سازمان استخبارت مرکزی امریکا و ادارهء مبارزه علیه مواد مخدر این کشور، به حیث مخبر کار می کرد و در عوض پول دریافت می کرد.

آژانس خبری فرانس پرس به نقل از څارنوالان و مقامات فعلی و قبلی امریکا نوشته است که حاجی جمعه خان قاچاقبر افغان از امریکا پول وافر را به دست می آورد و در عوض، معلومات در مورد طالبان شورشی، فساد اداری مقامات افغان و سایر قاچاقبران برای ادارات ایالات متحده فراهم می کرد. به گفتهء مقامات امریکایی، جمعه خان حتی یک بار به شکل سری به امریکا آورده شده بود.

به نوشتهء فرانس پرس، رابطهء سری جمعه خان با امریکا نشان می دهد که چگونه بعضی اوقات مبارزه علیه مواد مخدر و تروریزم در افغانستان با هم ارتباط دارند، کشوری که اکثر اوقات قاچاق مواد مخدر، حکومت و شورشیان با هم خلط می شوند.

فرانس پرس می نویسد، قبل از عملیات نظامی به رهبری امریکا بالای افغانستان در سال 2001 میلادی، جمعه خان یک قاچاقبر کوچک بود، ولی بعد از آن که نیرو های بین المللی بر مبارزه علیه شورشیان و تروریزم تمرکز کردند، این فرد به یک قاچاقبر بزرگ مبدل شد.

در سال های بعد از 2001 میلادی، نفوذ جمعه خان گسترش یافت. وی برای طالبان و مقامات افغانی که در فساد اداری دخیل بودند، پول می پرداخت و از این طریق تجارت مواد مخدرش را وسعت بخشید. بالاخره وی به یکی از بزرگترین قاچاقبران مواد مخدر در افغانستان مبدل شد.

در عین حال، جمعه خان به حیث مخبرCIA و ادارهء مبارزه علیه مواد مخدر ایالات متحده تعیین شد، دو ادارهء که علاقمند جمع آوری معلومات در مورد طالبان و قاچاقبران مواد مخدر بودند.

به گفتهء یک مقام امریکایی، در سال 2006 میلادی، جمعه خان به امریکا آورده شد تا در صورت امکان، موقف وی از مخبری به درجهء بالاتر ارتقا یابد. در آن زمان جمعه خان در امریکا دستگیر نه شد، زیرا هیچ اتهامی علیه وی وجود نداشت.

فرانس پرس به نقل از مقامات امریکایی نوشته است، تا حال واضح نیست که این قاچاقبر افغان تا چه اندازه معلومات را در مورد طالبان و قاچاقبران مواد مخدر برای امریکایی ها فراهم کرده است. بعد از سفرش به امریکا، روابط وی برای مدتی با مقامات ایالات متحده ادامه یافت.

ولی در سال 2008 میلادی روابط مقامات امریکایی با جمعه خان زمانی کاملاً تغییر کرد که تلاش های قوای امریکایی بیشتر بالای مواد مخدر تمرکز کرد. فرانس پرس به نقل از مقامات امریکایی می نویسد، در این زمان جمعه خان به یک قاچاقبر بسیار بزرگ مبدل شده بود و نمی توانست آنرا نادیده گرفت.

در سال 2008 میلادی، مقامات امریکایی جمعه خان را اغوا کردند و او را ظاهراً به جلسهء بعدی با مقامات ادارهء مبارزه علیه مواد مخدر امریکا دعوت کردند. مقامات امریکایی حتی تکت پرواز وی را تا جاکارتا، پایتخت اندونیزیا، پرداختند. ولی قبل از پرواز اش به امریکا، وی در آنجا دستگیر شد و بعداً به ایالات متحده منتقل یافت و حالا با مقامات این کشور در دعوی است.

جمعه خان بر اساس قانون تروریزم قاچاق مواد مخدر که در سال 2006 میلادی تصویب شد، دستگیر شده است. بر اساس این قانون، مقامات امریکایی قاچاقبران خارجی که مواد مخدر را به امریکا قاچاق نمی کنند، ولی با سازمان های تروریستی ارتباط دارند، مورد تعقیب قرار داده می توانند.

وکیل مدافع جمعه خان اتهامات علیه جمعه خان را رد کرد و گفته است که موکل وی هیچگاهی از طالبان حمایت نه کرده و نه برای CIA کار کرده است. ولی یک سخنگوی اداره استخبارات مرکزی امریکا گفته است، این اداره اصولاً در مورد قضیهء که در محکمهء ایالات متحده در جریان باشد، نمی خواهد در مورد تبصره کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر