زندگی من کجاست

ويکي ليکس: وزيران کرزي از او انتقاد مي کنند

در اسناد ديپلماتيک ايالات متحده امريکا، افشا شده در صفحه اينترنتي ويکي ليکس، از نگراني وزيران ارشد افغان درباره خط مشي حامد کرزي گفته شده است.

 

اين دسته از وزيران  براساس اسناد افشا شده گفته اند، کرزي با شنيدن «غيرقابل باورترين داستانها درباره فعاليتهاي خصمانه» به سادگي تحت تاثير قرار مي گيرد. وزيران ياد شده از اين بابت نگران بوده و تصميم بر بازداشتن کرزي از «بي راهه روي» داشته اند.

در يکي ديگر از اسناد منتشرشده در ويکي ليکس، عمر زاخيلوال، وزير ماليه، کرزي را به عنوان «انساني به شدت ضعيف» توصيف کرده که به حقايق گوش نمي سپارد. همچنين حنيف اتمر، وزير داخله پيشين، ادعا کرده است، کرزي سياست ايالات متحده امريکا در منطقه را درک نمي کند.

درعين حال بر طبق اسناد فاش شده توسط ويکي ليکس، عمر داوود زي، رييس دفتر حامد کرزي از «نگراني هاي جدي» برخي از حاميان رييس جمهور درباره فعاليتهاي کرزي سخن گفته است. روزنامه بريتانيايي «گاردين» مي نويسد، داوودزي به مقامات ايالات متحده امريکا گفته است، پس از اينکه کرزي يک پوليس مرزي را که در نزدش هرويين کشف شده بود، بخشيد، او (داوودزي) «شرمسار» شده است.

اسناد فاش شده ديپلماتيک ايالات متحده امريکا توسط ويکي ليکس به کشورهاي بسياري مربوط مي شود. به اين ترتيب براساس اسنادي که اين صفحه اينترنتي به روز جمعه منتشر کرد، مقامات ارشد افغان به شمول رييس جمهور کرزي و ديپلماتهاي امريکايي، ماموريت نظامي بريتانيا در افغانستان را از بعضي جهات شکست خورده تلقي مي کنند.

روزنامه گاردين به نقل از اسناد ديپلماتيک انتشاريافته توسط ويکي ليکس مي نويسد، کرزي به مقامات ايالات متحده امريکا گفته است: «بريتانيايي ها قادر به تامين امنيت هلمند نيستند».

حکومت افغانستان ادعاي مطرح شده در اسنادي که به روز دوشنبه توسط ويکي ليکس انتشار يافته است، ناديده گرفته است. در اين اسناد مقامات امريکايي با لحني تحقيرآميز درباره رييس جمهور افغانستان صحبت کرده بودند. اما سخنگوي کرزي گفت، اين اسناد تاثيري بر روابط افغانستان با واشنگتن ندارد.


آژانسها/مهرنوش انتظاري
ويراستار: سيد روح الله ياسر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر