زندگی من کجاست

کلیسای سویدن افغان ها را به خود جذب می کند

bön
گرایش افغان ها به دین مسیحیت روندی است که در این آواخر بیشتر مشاهده می شود. در جهان – نظر به منابع کلیسای سویدن – بیشتر از ٧٠٠٠ افغان مسیحی وجود دارد، در سویدن این رقم – بر اساس همین منبع – بالاتر از ٥٠٠ افغان به دین مسیحی ایمان آورده اند و برخی هم در راه ایمان آوردن به این دین هستند. تا کنون مطالعه ای در مورد عوامل گرایش ها به سوی دین مسیحیت نشده است. از اینکه ٨٠ درصد این افراد، پناهجو هستند، احتمال آن می رود که ماندن در سویدن یکی از انگیزه هایی باشد که افغان ها دین دیگری را می پذیرند.
گرایش افغان ها به دین مسیحیت روندی است که در این آواخر بیشتر مشاهده می شود. در جهان – نظر به منابع کلیسای سویدن – بیشتر از ٧٠٠٠ افغان مسیحی وجود دارد، در سویدن این رقم – بر اساس همین منبع – بالاتر از ٥٠٠ افغان به دین مسیحی ایمان آورده اند و برخی هم در راه ایمان آوردن به این دین هستند. تا کنون مطالعه ای در مورد عوامل گرایش ها به سوی دین مسیحیت نشده است. از اینکه ٨٠ درصد این افراد، پناهجو هستند، احتمال آن می رود که ماندن در سویدن یکی از انگیزه هایی باشد که افغان ها دین دیگری را می پذیرند. گزارشگر: شکیلا عیدی زاده 
بازهم کریسمس نزدیک شده است و دیدار از کلیسا و شرکت در مراسم مذهبی دعا و آهنگ زیاد به چشم می خورد. برخی هم بدون داشتن عقیده مذهبی از روی سنتی بودن این مراسم در جامعه در ایام کریسمس علاقه نشان می دهند. ما هم خواستیم سری به یکی از کلیسا های شهر استکهلم بزنیم و فضایی را که در این روز ها در سویدن در آمد آمد کریسمس ایجاد شده است.
ساعت یازده قبل از ظهر یک شنبه است، چوکی ها صندلی های کلیسا پر از ایمان داران است. حضور زنان، مردان، کودکان، جوانان، سالمندان، سویدنی ها و مهاجرین تنوع چند فرهنگی غنی ای را در کلیسا نشان می دهد.
با شنیدن موزیکی که معلوم می شود تمام عبادت کننده های داخل کلیسا به آن آشنا هستند، همه از جای خود بلند می شوند. از سمت دروازه دخولی کلیسا، کشیش به همراهی چند زن و مردی که یک تعداد لباس های سرتا پا سیاه و برخی هم لباس سفید به تن دارند، صلیب را به سوی محراب حمل می کنند.
فضای کلیسا صمیمی و گرم است. همه گان مشغول شنیدن گویش و نیایش نمازگزاران در محراب هستند. کسی دعا ها و آهنگ ها را تکرار می کند و دیگری هم با چشم های بسته زیر لب چیزی می خواند. در این میان افغان ها و ایرانی هایی نیز هستند که یکدیگر را می شناسند و در وقت عبادت در کنار همدیگر نشسته اند. پسر جوان افغانی را ملاقات می کنم. وی را، که دراصل اسم دیگری دارد، در اینجا سام ویل Samuell خطاب می کنم. از اینکه افغان ها به صورت کلی مسلمان هستند، از سمویل می پرسم که چه با عث شد که تغییر دین دادی.
- من در دین مسیحی حقیقت را یافتم.
امروز در سویدن شمار افغان هایی که به مسیحیت روی آورده اند بیشتر از ٥٠٠ تن تخمین زده می شود. به عقیده میکا که با تعداد زیاد از کلیسا های سویدن و افغان های مسیحیی در استکهلم در تماس است، افغان های پناهجو بیشترین رقم این گروه را تشکیل می دهند.
رهبر کلیسای ایرانی ها در استکهلم، اناهیتا پارسان،  سه و نیم سال قبل بخش کلیسای ایرانی ها را با سه نفر شروع کرد، امروز در حدود ٧٠ تن عضو دارد. وی کمک به پناهجویان را جزو از برنامه های کاری خود می داند تا شود که به مشکلات این گروه بپردازند.
سام ویل که هشت سال قبل به سویدن آمد، از سه سال پیش به دین مسیحیت آشنا شد و مدت دو نیم سال را در بر گرفت تا وی به دلهره و دل زنی هایش غلبه کند. وی نه ماه قبل تعمید گرفت و یک ماه می شود که اجازه اقامت دایمی اش  را در سویدن بدست آورده است.
ولی به گفته ای اناهیتا پارسان این حتمی نیست که با مسیحی شدن اجازه ماندن به سویدن را گرفت.
میکا نیز ابراز می دارد که وی به وضوح به افراد علاقمند می گوید که راه تغییر دین تضمینی برای اقامت شان در سویدن نیست.
در سویدن تعداد افغان ها و ایرانی هاییکه به دین مسیحی ایمان می آورند، به اساس گفته ای اناهیتا پارسان و میکا روز افزون است. در مورد تعداد دقیق و  دلایل روی آوردن این دسته به مسیحیت تا هنوز بررسی انجام نشده است. شاید هدف ماندن در سویدن به هر قیمتی و تلاش های کلیسا در جلب پناهجویان می توانند عوامل عمده این روند باشند.
ولی میکا بدون اطمینان داشتن به شخص طرف، نمی تواند تبلیغ و یا دعوت به دین مسیحیت را کند.
سام ویل که به گفته ای خودش مسلمانی بود که پنج وقت نماز می خواند، ولی امروز ایمانش به دین مسیحی روز به روز محکمتر می شود و به خاطر این انتخابش حاضر است از خانواده اش بگذرد.
صلیب را با همان مراسم و احترام که در محراب برده بودند، دوباره به محل استراحت اش بردند.  بعد از یک و نیم ساعت نشستن در کلیسا و دیدن و شنیدن رقص، آهنگ، دعا، و تبلیغ مذهبی، من کلیسا را آرام، آرام در کنار ایمان داران ترک می کنم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر