زندگی من کجاست

تهدید طوفان نا امنی در شمال

08.03.1390
حمله انتحاری در شهر تالقان مرکز ولایت تخار تکانه تازه یی در بدنه ساختار امنیتی افغانستان به وجود آورده است.

در بسیاری موارد این حمله انتحاری بار دیگر انگشت قوی انتقاد را متوجه ساختار های امنیتی این کشور ساخته است که هر روز با حادثه تازه و خونینی رو به رو می شود.

ادامهء استفاده از لباس نظامی برای اجرای حملات انتحاری در گذشته و تکرار آن در مقر ولایت تخار و بی خبری مسوولین بلند پایهء امنیتی از رخنه شخص انتحار کننده به اجلاس مهم امنیتی، از مسایلی است که حالا بالای آن تحقیق می شود.

اما این تحقیقات تازه گی یی ندارد، در گذشته نیز حملاتی بالای مقامات در شمال، جنوب، شرق و غرب افغانستان صورت گرفته است، اما به گفته بسیاری از مردم و کارشناسان، از این حوادث پند واقعی گرفته نشده است.

عبدالجار تقوا والی مجروح ولایت تخار که در نتیجه حمله انتحاری روز شنبه جراحات عمیق سوخته گی بر صورتش دارد، گفته است که وی اطلاعاتی در مورد حمله انتحاری دریافت کرده بود.
عبدالجبار تقوا والی ولایت تخار که در جریان یک حملهء انتحاری شدیداً مجروح شده است


وی گفته است:
« این اطلاعات را با نهاد های امنیتی در میان گذاشته بودم، اما باید حالا در مورد بررسی های صورت گیرد.»

طالبان مسلح که عمده ترین گروه مخالف دولت افغانستان است، با مباهات تمام گفته اند که حمله به وسیلهء آنان صورت گرفته و شخصی که حمله را انجام داده است، نیز وابسته به این گروه بوده است.

طالبان با انتشار اعلامیه یی گفته اند که
« عماد الدین فرزند عبدالله که بیست کیلوگرام مواد انفجاری قوی نیز با خود داشت این حمله را انجام داده است.»

این حمله درست ساعاتی پس از آن صورت گرفت که جنرال بسم الله محمدی وزیر داخلهء افغانستان در مجلس عمومی ولسی جرگه گفت که در بیشتر موارد از تحرکات مخالفین مسلح در ولایات شمال افغانستان جلوگیری شده است.

وی به توانایی های نیروهای امنیتی افغان به خصوص نیروهای پولیس اشاره کرد.

اما دیری نگذشته بود که خبر کشته شدن جنرال داوود داوود قوماندان عمومی زون سه صد و سه پامیر در شمال و قوماندان امنیه ولایت تخار جنرال شاه جهان نوری و تعداد دیگر از افسران و سربازان باعث گردید که جنرال چهار ستاره بسم الله محمدی وظایف عادی خود را کنار گذاشته و به شمال سفر کند.

از سوی دیگر منابع در ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز گفتند که رییس جمهور کرزی سفر چهار روزهء خود را به ترکمنستان نیمه کاره گذاشت و پس از گذشتاندن کمتر از بیست و چهار ساعت در این کشور همسایه ، به کابل آمد.

با آن که مقامات به مسالهء تحقیقات در خصوص این رویداد بسیار تاکید می کنند و مطمین هستند که سرنخ های جدی در ارتباط به قضیه را پیدا خواهند کرد، اما عقیده عمومی بر این است که این قضیه نیز در لابه لای دوسیه های قطور تحقیقات گذشته که هرگز نتایج آن روشن نخواهد شد، پنهان خواهد ماند.

کشته شدن حد اقل چهار مقام بلند پایهء امنیتی و ملکی به شمول انجنیر محمد عمر والی قندز، مولانا سید خیلی قوماندان امنیه تخار و دو مقام تازه به زانو در آمده، در ولایات شمال و ادامهء رخنه جنگجویان وابسته به شبکه های مخفی تروریستی ازبکستان در ولایات شمال افغانستان این مساله را به روشنی مشخص کرده است که ماه های داغ و سرنوشت ساز آینده می تواند خطرات بیشتربه همراه داشته باشد.


برشنا نظری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر