زندگی من کجاست

سازمان ملل در امور مهاجرین از وضعیت مهاجرین ابراز نگرانی کرد



کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجرین می گوید که وضعیت مهاجرین برگشت کننده افغان تا هنوز هم نگران کننده است، اما تلاش صورت می گیرد تا کمک های لازم برای آنان فراهم گردد.

ایون مک لود کمیشنر عالی سازمان ملل در امور مهاجرین که به مناسبت شصتمین سالروز تاسیس کمیشنری عالی سازمان ملل در کابل صحبت می کرد گفت که آنان در تلاش هستند تا برای مهاجرینی که از کشور های ایران و پاکستان به افغانستان بر می گردند، کمک های فراهم شود.

وی گفت که توجه به زنده گی مهاجرین برگشت کننده و رسیده گی به وضعیت مهاجرین در کشور های ایران و پاکستان از اولویت های آنان است.

وی افزود:
«بنا بر مسوولیت که ما در مقابل کسانی که از مهاجرت بازگشت می کنند و بی جا شده گان داخلی هستند داریم، برای آنها همچو مساعدت ها تخصیص داده شده و در میان کسانی که آسیب پزیر هستند. ما برای آن ها این مساعدت ها را اختصاص داده ایم. در میان کتله هشت ملیون افغان های که مجبور و بی بضاعت و نادار هستند و مستحق کمک می باشند، حدود دوصد هزار فامیل یا اندکی بیشر از آن کسانی هستند که از مهاجرت برگشته اند و یا به عباره دیگر ما در مقابل آنها مستقیماً مسوولیت داریم.»

کمیشنر عالی سازمان ملل در امور مهاجرین، همچنان از حکومت ایران خواست تا با دادن اسناد به مهاجرین افغان، مساله اقامت آنان را قانونی بسازد. این درخواست در حالی مطرح می گردد که ایران در جریان یکی دو سال گذشته دهها هزار تن از مهاجرین افغان را به زور خارج کرده و حتی شماری را نیز به زندان انداخته و حکم اعدام را نیز بالای برخی زندانی ها عملی کرده است.

اما با این همه، بسیاری از مهاجرین که به افغانستان برگشته اند، از عدم دسترسی به امکانات و کمک ها شکایت دارند. آنان می گویند که سال های دشوار زنده گی را در کشور های همسایه افغانستان سپرده کرده اند، اما حالا می خواهند تا در کشور خود شان زنده گی کنند و برای شان کمک داده شود.

دوتن از مهاجرین برگشت کننده در مورد مشکلات شان چنین گفتند:
«من خودم در پاکستان در یام مهاجرت تولد شده ام و با پیشه موچی گری زنده گی خود را به پیش می بردم. حالا که به وطن برگشته ایم از دولت می خواهیم زمینه کار را برای مان مهیا کند، زمستان است مشکلات زیاد است.»
«مشکلات ما بسیار زیاد شده زمینه کار نیست، قیمتی دو چند شده است.»

از مشکلات مهاجرین افغان در حالی سخن زده می شود که کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز با انتشار گزارش تازه یی نگرانی خود را از وضعیت بی جا شدن مردم، عدم دسترسی مردم به خدمات صحی در داخل افغانستان ابراز کرده است.

در گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ آمده است که مردم افغانستان تا هنوز هم به سبب دشواری های جنگ و ادامه عملیات های نظامی، در میان طرف های درگیر، آسیب می بینند و این وضعیت در سال آینده میلادی نیز ادامه می یابد.

این نگرانی ها در حالی ابراز می شود که دولت افغانستان و سازمان ملل می گویند که تلاش می کنند تا به مهاجرین و مردم نیازمند در کشور کمک های بیشتری را فراهم کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر