زندگی من کجاست

«اهداف، تاکتیک ها، سلسلهء مراتب قومانده و نسل جوان شبکهء حقانی»

سراج الدین حقانی
سراج الدین حقانی
نشریه جینس چاپ انگلستان در شمارهء اخیر خود در ارتباط اهداف، تاکتیک ها، سلسلهء مراتب قومانده ونسل جوان شبکهء حقانی یک مقاله تحلیلی را نشر کرده، در آغاز این مقاله می نویسد:

در جریان یک دهه گذشته، شبکهء حقانی به صورت فزاینده توجه را به جنگ های غیر منظم علیهء نیروهای ایالات متحده امریکا ومتحدین معطوف کرده است. مسیر حرکت بیشتر افراطی این سازمان که توسط اختطاف، ترور وبمب گزاری انتحاری مشخص می گردد، اکثراً در همکاری و همبسته گی با افراطی های خارجی پیش برده می شود.

انطباق تاکتیک ها وتغییر وفاداری یک بخش از ستراتیژیست که توسط این گروپ برای تسلط بخش هایی از شرق افغانستان صورت می گیرد. نظامیان امریکایی شبکهء حقانی را یکی از خطرناک ترین وافراطی ترین گروپ شورشیان افغان خواننده، می گویند، این گروپ در اتحاد نزدیک با افراطی های خارجی، یکی از ظالم ترین گروپ های شورشی می باشد. تصویر دقیق تر اینست که این گروپ اکنون به حیث یگ گروپ خانواده گی عمل می کنند وبا تغییر وانطباق تاکتیک ها ووفاداری ها، م یخواهد شرق افغانستان را در تسلط خود داشته باشد.

به نوشتهء نشریه، هرچند شبکهء حقانی به صورت غیر رسمی نام فامیل غیر متقارن را کسب کرده، اما از مداخله ایالات متحده امریکا در سال 2001 میلادی در افغانستان به بعد، شبکهء حقانی به حیث یک سازمان متفاوت از آن چه که در برابرشوروی وقت می جنگید ظهور کرده است.

شبکهء حقانی هنوزهم در مناطق قبایلی وزیرستان شمالی پایگاه دارد وعمدتاً در ولایات شرقی افغانستان مانند، خوست، پکتیا وشمال پکتیکا که بنام لوی پکتیا یاد می شود فعالیت می کند. اما حالا بیشتر به حملات غیر منظم علیهء نیروهای ایالات متحده امریکا ومتحدین پرداخته، از جنگجویان خارجی وبمب های انتحاری استفاده می کند.

سخنگوی ناتو دگروال کریس بلچرمی گوید:
«شبکهء حقانی به صورت واضح دردست سراج الدین حقانی قرار دارد و وی تماس های خود را با افراطی های خارجی گسترش داده، از کشورهایی مانندپاکستان، ازبکستان، چچنیا، ترکیه وکشورهای شرق میانه به افغانستان جنگجو استخدام می کند.»

اما دگروال دیوی اندریس امریکایی می گوید:
«وفاداری سراج الدین حقانی بیشتر با قوم ځدران و با افغان ها نیست، بلکه او بیشتر با عرب ها واعضای القاعده نزدیک می باشد واز تاکتیک های القاعده مانند ترور، اختطاف، سربریدن وبمب های انتحاری استفاده می کند و در صدد رقابت با ملا محمدعمر رهبر طالبان می باشد.»

مقامات استخباراتی افغان ادعا می کنند، شبکهء حقانی بسیاری حملات اهداف بلند را در کابل در همکاری با افراطیان خارجی به شمول القاعده و لشکر طیبه مستقر در پاکستان انجام داده است.

نشریه جینس می نویسد:
یک مقام بلند پایهء نظامی امریکایی در ماه اکتوبر گفته بود، جنگجویان شبکهء حقانی را شاگردان مدرسه مسعود درمناطق قبایلی پاکستان تشکیل می دهند. آن ها درین مدرسه تربیه و به افغانستان انتقال داده می شوند.

به نوشته نشریه جینس، اهداف ستراتیژیک شبکهء حقانی اینست تا یگانه قدرت بزرگ در لوی پکتیا باشد وبرای رسیدن به این هدف، هر آن چه لازم و ضرور باشد را انجام م یدهد.

ریچارد بارنت همآهنگ کننده سازمان ملل متحد به نشریه جینس گفته است:
«من فکر می کنم که جلال الدین حقانی پدر سراج الدین وشاید هم پسرش شخص ایدیالوژیک باشند، اما بعضی از افسران آی-اس-آی می گویند، حقانی اصلاً یک جنگ سالار است و آن هاهنوز هم به این باورند که او هر کاری را که بخواهد انجام میدهد، اما به شرط این که پول و امتیازات تشویق کنندهء درست و کافی دریافت کند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر