زندگی من کجاست

دختران افغانی در دام شرکت های ایرانی !

دختران و پسران هموطن که به بهانه ادامه تحصیل از خانه و خانواده جدا شده به وعده های روسای این شرکت ها دل خوش کرده اند ، عازم تهران می شوند و در خانه هایی که قبلا از طرف این شرکت ها تدارک دیده شده است ، اقامت می گزینند
در تاریخ 11 دلو 1389 گزارشی نه آنچنان واقعی اما تلخ ، در یکی از سایت ها ایرانی ، به دست نشر سپرده شد که در آن از افزایش زنان خیابانی افغانی در تهران خبر داده بود.
در این گزارش که به گونه تحقیر آمیزی نگاشته شده بود ، حضور زنان و دختران افغاني با آرايش و پوشش نامناسب در معابر و خيابان‌هاي جنوب تهران و اتفاقات پيرامون آنها که صحنه‌هايي را به وجود مي‌ آورد به تاکید گرفته از مسولین انتظامی ایرانی خواسته بود تا هرچه زودتر برای این معضل چاره ای بیابند!
http://files.afghanpaper.com/pics/201102/201102171348491634.jpg
این سایت اضافه نموده بود : اين فرزندان خانواده‌هاي مهاجر افغاني با بزرگ شدن و حضور در اجتماع مايل نيستند كه مانند پدران و مادران خود تن به كارهاي دون داده و به مشاغل سخت روي بياورند ؛ اين افراد كه در واقع نسل دوم و سوم مهاجران هستند علي رغم حضور در خانواده اي مهاجر علاقه دارند تا به جايگاه مناسبي از لحاظ اجتماعي و اقتصادي دست پيدا كنند اما عدم پذيرش اين موضوع از سوي جامعه ايراني و دلايل ديگر باعث مي شود تا اين افراد براي رسيدن به خواسته هاي خود به راههاي غير مشروع و غير قانوني روي بياورند.
در پایان این گزارش ، مانند همیشه قسمت عمده سرقت ها و دیگر معضلات جامعه ایرانی به حضور افغان ها در ایران نسبت داده شده بود.
http://files.afghanpaper.com/pics/201102/201102171348493260.jpg
در پی درج این گزارش ، خبرنگار افتخاری ما در تهران به جستجوی علل و راه های افزایش حضور زنان و دختران و همچنین پسران هموطن در معرض دید عموم برآمده متوجه جذب تعداد زیادی از این دختران و پسران هموطن در شرکت های هرمی در تهران شد.
دختران و پسران هموطن در ایران ، در کنار اینکه با مشکلات عدیده مهاجرت و دلهره هایی که پیامد بی هویتی این نسل مهاجر است را بدوش می کشند ، مدتی است در دام شرکت های هرمی افتاده وسیله کلاهبرداری روسای این شرکت ها شده اند.
این دختران و پسران که به بهانه ادامه تحصیل از خانه و خانواده جدا شده به وعده های روسای این شرکت ها دل خوش کرده اند ، عازم تهران می شوند و در خانه هایی که قبلا از طرف این شرکت ها تدارک دیده شده است ، اقامت می گزینند.
http://files.afghanpaper.com/pics/201102/201102171348492480.jpg
این شرکت ها که تحت پوشش های متفاوتی می کوشند به کارهای غیر قانونی خود بظاهر صبغه قانونی بدهند ، بهترین قربانیان خود را از میان دختران و پسران مهاجری برمی گزینند که مشکلات مهاجرت ، آنان را در تنگناهای اقتصادی و روانی قرار داده است.
این قربانیان از همه جا بی خبر ، باید به هر ذلتی تن دردهند تا بتوانند به خواسته های روسای این شرکت ها جامه عمل بپوشانند.
http://files.afghanpaper.com/pics/201102/201102171348492073.jpg
بعضی از این شرکت ها تحت پوشش صدور بیمه نامه ، خرید و فروش کالاهای سنتی در اینترنت ، خرید و فروش سهام ، فروش دستبندهاي انرژي‌زا ، اعزام آ نان به تورهای مسافرتی و غیره قربانیان خود را جذب می کنند.
یکی از این شرکتهای هرمی اقدام به جذب افراد شهرستانی بخصوص مهاجرین افغانی کرده و با آموزشهای متوالی آنها را مجاب به پرداخت 8.5 میلیون تومان ( معادل 9 هزار دالر) برای عضویت در شرکت هرمی "کیو آی" ترغیب می کند.
این شرکت به اعضای خود وعده داده که در ازای این 8.5 میلیون تومان آنها را هرسال یک هفته به هر کدام از 130 کشوری که معرفی کرده ببرد.
http://files.afghanpaper.com/pics/201102/201102171348492825.jpg
باتوجه به اینکه شرکت‌های هرمی در پوششی، کار خود را تغییر داده و در قالب سرمایه گذاری با سودهای کلان به میدان آمده‌ اند و در روش پدیده بازاریابی شبکه‌ای ناسالم یا «دسیسه هرمی» با بکارگیری شیوه‌های روانی، افراد را به خرید محصولی که به آن نیاز ندارند و یا به قیمتی که بیشتر از قیمت واقعی می‌ باشد اقدام به کار می‌کنند و این تصور را در آنها ایجاد می کنند که می‌ توانند در مدت کوتاهی ثروتمند شوند که این همان دام‌ های رنگینی است که برای جوانان پهن شده است.
آنها با دادن آگهی در در روزنامه ها و همچنین تبلیغ در سایت‌های اینترنتی، کار خود را کمک به توسعه تجارت الکترونیک کشور ارزیابی می‌ کنند و آمادگی هرگونه سوال و جواب از سوی سوژه خود از قبیل سوالات شرعی، قانونی، اجتماعی و مالی را دارند و با بیان این مطلب که افراد سرشناس نیز در این شرکت فعالیت دارند، اعتماد سوژه خود را جلب و وارد مجموعه و شرکت هرمی می‌ کنند.
بسیاری از اعضای شرکت های هرمی از شهرستان ها جذب و در تهران اسکان داده می شوند. سرشاخه ها ، این افراد را عمدتاً در آپارتمان هایی در نقاط متمول تهران مانند شهرک غرب و سعادت آباد نگهداری می کنند تا آنها با چشمان خود ، آرزوهایشان مانند موترهای آخرین مدل، خانه های زیبا و ... را ببینید و بیشتر ترغیب شوند.
http://files.afghanpaper.com/pics/201102/201102171348494813.jpg
در سیستم های هرمی افراد مجبور می شوند تمامی آرزوهای خود را با جزئیات بنویسند و هر هفته نیز آنها را بازنویسی و در جلسات هفتگی با صدای بلند برای دیگران بخوانند ؛ به اعضای ساده دل القا می شود، هر آرزویی که دارید در شبکه هرمی برآورده می شود.
در شرکت های هرمی ، نمودار های زیر ، یک امر رایج است ؛ هر عضو ، با این نمودارها که شامل سرشاخه ها و زیر مجموعه هاست روزگار می گذراند و برای خودش پیش بینی کسب درآمد می کند!
http://files.afghanpaper.com/pics/201102/201102171348494895.jpg
به اعضای جدید گفته می شود اگر پول ندارید ، قرض کنید؛ شما به زودی آنقدر ثروتمند خواهید شد که اصل پول قرض گرفته شده را به علاوه یک هدیه خوب مثلا یک دستگاه موتر به طلبکاران تان بازگردانید!
شرکت های هرمی حتی برای قرض گرفتن و تهیه پول هم برنامه ریزی و آموزش دارند. اعضا می بایست قبل از تماس تلفنی برای قرض گرفتن پول، متن مکالمه را  روی کاغذ بنویسند و تمرین کنند تا مصمم و جدی به نظر آیند.
http://files.afghanpaper.com/pics/201102/201102171348491635.jpg
برخی از این قربانیان که نتوانند کار خود را خوب انجام داده یا قصد انصراف داشته باشند ، در خانه هایی جداگانه برای مدتی محبوس شده برای زنده ماندن به آنان نان و کچالوی جوش داده می دهند و در مواقعی هم آنها را در توالت ها زندانی می کنند تا قربانی مجبور شود به خواسته های شوم آنان تن بدهد.
http://files.afghanpaper.com/pics/201102/201102171348493149.jpghttp://files.afghanpaper.com/pics/201102/201102171348491020.jpg
آنها در تهران ، تحت آموزش های ویژه قرار می گیرند تا به اصطلاح اعتماد به نفس شان بالا برود و خوش بینی شان تقویت شود.
اعضای شبکه ، موظف هستند کتاب هایی که سرشاخه ها معرفی می کنند بخوانند ، آموزش های اجباری را طی کنند و مورد آزمون سرشاخه ها قرار گیرند.
فریب خوردگان شبکه ، برای آن که در خوش بینی مفرط نگه داشته شوند ، موظف هستند، همه چیز را با کمال خوش بینی بنویسند.
آنچه در زیر می آید ، بخش هایی از نوشته های این افراد است که در خانه های هرمی شهرک غرب و سعادت آباد نگاشته شده است و نشان می دهد که این افراد ، در چه عوالمی سیر می کردند و در آخر چیزی جز آرزوهای بر باد رفته ندارند.
هرچند از اعضای سفارت افغانستان (" که شنیده شده است، یکی از این اعضا نیز در برنامه ریزی جذب دختران افغانی به این شبکه دخیل بوده است ") انتظار آن نمی رود که در این زمینه اهتمامی از خود بخرج دهند ، اما مسولیت این بزرگواران است تا از آبرو حیثیت هموطنان مهاجر خود در ایران دفاع نمایند و بر مسولان وزارت خارج در کابل تکلیف است که هرچه زوتر به این معضل رسیدگی عاجل صورت گیرد.
تذکر : دوقطعه عکس اول ، ارشیوی است و ارتباط مستقیمی با موضوع ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر