زندگی من کجاست

والستریت ژورنال: اتمر و زاخیل وال از کابل بانک رشوت گرفته اند

14.11.1389
پنج ماه پیش ، کابل بانک تقریباً در حالت سقوط قرار گرفت واین زمانی بود که مردم ادعا کردند، مالکین بانک ملیون ها دالر قرضه های مساعد هم به خود شان و هم به یک تعداد از سیاست مداران واشخاص با نفوذ پرداخته اند.

اشخاص وارد و آگاه با کارهیات تحقیق مشترک افغان وامریکایی که موضوع فساد را در کابل بانک مورد بر رسی قرار می دهند، به روزنامهء والستریت ژورنال گفته اند، در پهلوی پرداخت تقریباً یک ملیارد دالرقرضه، شواهد نیز بدست آمده است که نشان می دهد، مقامات بلند پایهء اجراییوی کابل بانک، ده ها ملیون دالر رشوت به مقامات افغانی پرداخته اند تا نگذارند که اوراق واسناد بانک مورد تفتیش وبر رسی قرار گیرد.

به نوشتهء روزنامه والستریت ژورنال، در جملهء آن عده از مقامات بلند پایهء دولتی افغانستان که ادعا شده است از کابل بانک رشوت اخذ کرده اند، یکی هم عمر زاخیل وال وزیر مالیه و دیگر آن حنیف اتمر سابق وزیر داخله افغانستان می باشند. هردو وزیر به روز چهارشنبه ادعای گرفتن رشوت را از کابل بانک رد کردند.

عمر زاخیل وال می گوید:
«از آن جای که در روزنامه والستریت ژورنال از من نام برده شده، من از لوی څارنوالی افغانستان تقاضا کرده ام تا این موضوع جداً تحقیق و بررسی شود.»

هیات تحقیق مشترک امریکایی وافغان به روزنامهء والستریت ژورنال گفته اند، شواهد مبنی بر گرفتن رشوت از اسناد کابل بانک، از یاد داشت های شخصی شیرخان فرنود، رییس سابق و بزرگترین سهم دار کابل بانک و همچنان از معلومات که توسط کارمندان داخل بانک تهیه شده، بدست آمده است.

حنیف اتمرسابق وزیر داخله افغانستان به روز چهارشنبه گفت، شواهد علیهء او و بعضی دیگر که به هیات تحقیق سپرده شده، علیهء آن ها جعل شده است. دلیل آن اینست که او با ایالات متحده امریکا ارتباط نزدیک داشت و نیز به خاطر نقش که او در پاکسازی حکومت کرزی از فساد داشته است.

آقای اتمر که فعلاً دراستانبول ترکیه به سر می برد، از طریق تلفون گفت: «آن ها تلاش دارند تا توجه مردم افغانستان وجامعه بین المللی را ازمشکلات واقعی به سوی دیگری معطوف بدارند.»

آقای اتمرمی گوید، او جبراً از وظیفه اش دور ساخته شد، زیرا او یک واحد خاص تحقیق جنایی را تاسیس کرده بود تا فساد را دریک موسسه مالی دیگر( (New Ansari یا صرافی انصاری تحقیق و بر رسی کند.

سفارت امریکا در کابل در یک اعلامیه ای گفته است، سفارت آن کشور روابط مثبت و مثمر با این دووزیر داشت.
در این اعلامیه همچنان گفته شده است:
«ما هم ادعای رشوت را در روزنامهء والستریت ژورنال دیدیم، ولی ما باین گونه ادعا جواب نمی دهیم. ما توقع داریم که مقامات افغانی حقایق و شواهد را تحقیق کنند واقدامات لازم در زمینه انجام بدهند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر