زندگی من کجاست

عبدالروف ابراهیمی به حیث رییس ولسی جرگه انتخاب شد


پس از یک ماه بن بست در انتخاب رییس ولسی جرگه، سرانجام عبدالروف ابراهیمی، نماینده ولایت قندوز، به عنوان رییس ولسی جرگه انتخاب شد. در یک ماه گذشته نمایندگان با چهار بار رایگیری نتوانستند رییس شان را انتخاب کنند.

 

در مدت یک ماه گذشته ولسی جرگه برای تعیین رییس چهار بار رای گیری کرد اما هیچ کسی موفق نشد به ریاست مجلس دست یابد. سرانجام نمایندگان در جلسه روز یک شنبه توافق کردند که برای پایان دادن به کشمکشهای قومی، نمایندگان مردم ازبک که تنها 19 کرسی در ولسی جرگه دارند با هم نیم ساعت جلسه کنند و یک تن را برای ریاست مجلس معرفی نمایند.
نمایندگان قوم ازبک پس از جلسه نیم ساعته آقای ابراهیمی را برای ریاست مجلس پیشنهاد کردند. همزمان با معرفی آقای ابراهیمی رای گیری نیز آغاز شد.
خداداد عرفانی، رییس موقت مجلس اعلام کرد که از مجموع  173 نماینده حاضر در جلسه 169 تن رای موافق و چهار تن رای مخالف دارند: «فقط چهار نفر کارت سرخ (رد) بلند کردند و بقیه کارت سبز (تایید) بلند کردند که با اکثریت آرا رییس مجلس انتخاب شد، تصویب شد و تایید، برای همه مارک!».
به این ترتیب آقای عبدالروف ابراهیمی کرسی ریاست پارلمان را برای پنج سال آینده به دست آورد. آقای ابراهیمی در سخنرانی خود وعده داد که در ریاست پارلمان منافع ملی برایش اهمیت دارد.
ابراهیمی در دور پیشین پارلمان نیز در ولسی جرگه حضور داشت اما در جلسهها و بحثهای پارلمانی در موارد اندک نظر میداد و در رسانهها نیز مطرح نبود.
براساس اظهارات شماری از نمایندگان، آقای ابراهیمی در زمان جهاد، عضو حزب اسلامی بود اما بعدا به حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان پیوست و در حال حاضر نیز عضویت این حزب را دارد.
با انتخاب آقای ابراهیمی به عنوان رییس دایمی مجلس، عبدالرب رسول سیاف، یونس قانونی و محمد محقق این پست را برای او تبریک گفتند و از پایان بن بست یک ماهه پارلمان ابراز رضایت نمودند.
عبدالستار درزابی، از نمایندگان مردم ازبک، گفت که نمایندگان قوم ازبک به اتفاق آرا آقای ابراهیمی را شایسته ریاست دانسته و تلاش خواهند کرد تا تمام عملکردهای او براساس منافع ملی صورت گیرد: «به نام حاجی عبدالروف ما از نام قوم بزرگ ازبک و ترکمن برای تان قول میدهم که به تمام افغانستان صادقانه عمل میکنیم. هر آن لحظه که حاجی عبدالروف لغزش کرد آن را لغزش تمام قوم ازبک حساب میکنیم».
در یک ماه گذشته رقابت اصلی بین محمد یونس قانونی و عبدالرب رسول سیاف سبب شده بود تا ولسی جرگه نتواند رییس خود را انتخاب کند.
استعفای رییس موقت
در جلسه امروزی نمایندگان طرفداران رسول سیاف تاکید داشتند که باید بر سر دو طرح یعنی فرستادن موضوع به کمیسیون نظارت بر قانون اساسی و تعدیل اصول وظایف داخلی رای گیری شود.
اما محمد سرور عثمانی، رییس موقت پارلمان با این طرح مخالفت کرد و آن را مخالف قانون خواند. این مساله سبب شد تا اکثریت نمایندگان طرفدار آقای سیاف جلسه را به رسم اعتراض ترک کنند.
پس از ترک این نمایندگان، آقای عثمانی گفت که در یک ماه گذشته تحت فشار شدید سیاسی از سوی طرفداران آقای سیاف قرار داشته و اعلام کرد که رسما از پست ریاست موقت مجلس کنار میرود: «شما میدانید و کار تان، گروهی که از نظرات سیاف حمایت میکند، جلسه را به طرف کمیسیون نظارت بر قانون که هیچ به آن ارتباط ندارد سوق میدهد. این مسوولیت تاریخی را قبول ندارم».
با استعفای آقای عثمانی، خداداد عرفانی نماینده ولایت غزنی ریاست موقت مجلس را به دست گرفت و تا چند لحظه دیگر رییس مجلس انتخاب شد.
قرار است روز دوشنبه برای تعیین معاون اول، معاون دوم و منشی‌های ولسی جرگه آغاز رای گیری شود.
گزارشگر: حسین سیرت، کابل
ویراستار: عارف فرهمند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر