زندگی من کجاست

۱۰ کشته و ۱۸ زخمی در حمله های قندهار




انفجار دو بمب در میان جمعیتی از مردم که مراسم «سگ جنگی» را در قندهار در جنوب افغانستان تماشا میکردند، دست کم ده نفر را به کام مرگ فرستاد. در این حمله چندین تن دیگر زخمی گردیدند.

 

زمری بشری، سخنگوی وزارت داخله افغانستان، به خبرگزاری فرانس پرس گفت، در انفجار بمبی در ولسوالی ارغنداب که روستاییان و موتر پولیس را هدف قرار داد، هشت فرد ملکی و دو پولیس کشته شدند.

سخنگوی وزرات داخله افزود: «در انفجار دو بمب، یکی در میان جمعیت و دیگری در کنار جاده در نزدیکی آن، هشت غیرنظامی و دو پولیس کشته شدند». بشری گفت دهها غیرنظامی و پنج پولیس مجروح شدند، اما در مورد جزییات حادثه توضیح نداد.

شاه محمد، ولسوال ارغنداب، گفت هدف این انفجار روستاییانی بودند که سگ جنگی را تماشا میکردند. او به خبرگزاری فرانس پرس گفت: «مردم برای تماشای سگ جنگی گردهم آمده بودند. دو بمب جاسازی شده منفجر شدند. هشت نفر، همه افراد ملکی کشته شدند».

یک گزارشگر فرانس پرس در محل میگوید، گوشت انسانهایی را دیده است که  در آن محل پراکنده شده بود  و تکههایی از گوشت سگها نیز در نزدیکی آن محل بر پایه برق آویزان بود. او گفت: «در اطرافم پارههایی از لباس، کفش و کلاه همه جا پراکنده شده اند. و جسد سگی را میبینم که در کناری افتاده است».

سگ جنگی در جنوب افغانستان از محبوبیت بسیار برخوردار است، اما طالبان به دلیل غیراسلامی خواندن این عمل، آن را منع قرار داده بودند.

سگ جنگی در کابل 
در ماه فبروری سال 2008 میلادی نیز در یک حمله انتحاری دهها نفری که برای تماشای سگ جنگی گردهم آمده بودند، کشته شدند.  
 در ماه فبروری سال 2008 میلادی نیز در یک حمله انتحاری ده ها نفری که برای تماشای سگ جنگی گردهم آمده بودند، کشته شدند.

روز شنبه یک حمله کننده انتحاری در ولایت شمالی فاریاب چهار نفر را در جریان مسابقه بزکشی که یک مسابقه سنتی افغانها به شمار میرود، به قتل رساند. در عین حال در یک بمبگذاری دیگر، به روز شنبه 26 فبروری در ولایت شرقی خوست نه غیرنظامی به شمول زنان و اطفال کشته شدند.

زمری بشری این حملات را به دشمنان افغانستان نسبت داد، عبارتی که معمولاً مقامهای افغانستان به عاملان این گونه حملات به کار میبرند. چنین حملاتی عموتاً توسط گروه طالبان و دیگر گروههای شورشی راه اندازی میشود.

بشری گفت: «ما همه تلاشهای خود را به خرج میدهیم که به زودی این بیرحمیها را متوقف کنیم».

سلسله بمب گذاریهای مرگبار طالبان و حملات انتحاری پیهم آنها در هفتههای اخیر که بیش از 100 کشته به همراه داشته، حکومت افغانستان را تکان داده است. بیشتر کشته شدگان این حملات غیرنظامیان بوده اند.
به تاریخ بیستم فبروری در حمله انتحاری و مسلحانه چهار نفر از شورشیان طالبان بر دفتر ولایتی کابل بانک در شهر شرقی جلال آباد، بیشتر از 40 نفر کشته شدند. این حمله مرگبارترین ضربه  از ماه جون سال گذشته به این سو، در این کشور بوده است. اخیرا بیشتر حملات  شورشیان بر مقاصد و مناطق تجمع مردم ملکی سازمان دهی میشود.

خبرگزاریها/ روح الله یاسر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر