زندگی من کجاست

آدم‌ربايي نظاميان امريکايي در ولايت بلخ

والي بلخ افغانستان، انجام عمليات شبانه و خودسر نيروهاي خارجي تحت امر امريکا در اين ولايت را اقدامي وحشيانه توصيف و آن را به شدت محکوم کرده است.


به گزارش خبرنگار پرس تي وي، اهالي دولت‌آباد و نهرشاهي در ديدار با عطا محمد نور، والي ولايت بلخ افغانستان، از عمليات خودسرانه و شبانه نيروهاي خارجي تحت امر امريکا در روستاي ميريا خيل شکايت کرده و خواستار پي‌گيري شکايت خود از سوي والي بلخ شده‌اند.

يکي از اهالي در شرح اين ماجرا خطاب به والي بلخ گفت: "در ابتدا 9 فروند بالگرد به همراه دو فروند هواپيما تجسسي در آسمان منطقه به پرواز درآمدند و باعث رعب و وحشت اهالي منطقه به ويژه زنان و کودکان شدند."

وي در ادامه افزود: "اين بالگردها که متعلق به نيروهاي خارجي تحت امر امريکا بودند در منطقه فرود آمدند و با يورش به منزل رئيس پليس منطقه، او را بازداشت کردند و يک روحاني محلي را به همراه چند تن ديگر با خود بردند که تا کنون هيچ اطلاعي از سرنوشت آن‌ها در دست نيست."

به گفته خبرنگار پرس تي وي، برخورد زشت نظاميان خارجي با زنان از جمله مواردي بود که اهالي اين منطقه با والي بلخ در ميان گذاشتند.

گفتني است که نظاميان امريکايي در اجراي اين عمليات، با مقامات محلي هماهنگي لازم را به عمل نياورده بودند بطوريکه هيچ يک از مقامات محلي در جريان عمليات نيروهاي امريکايي قرار نداشتند.

در اين ديدار نيز، عطا محمد نور ضمن محکوم کردن اين گونه عمليات‌ها، اقدامات نظاميان خارجي را خودسرانه و وحشيانه توصيف کرده است.

والي بلخ همچنين هشدار داد: "اگر جلوي اين گونه اقدامات خودسرانه نيروهاي خارجي در افغانستان گرفته نشود، اين مسئله خود باعث بي‌اعتمادي و ايجاد شکاف بين دولت و ملت افغانستان خواهد شد.

بر اساس اين گزارش، اين موضوع به دليل سفر والي بلخ به خارج از افغانستان تا کنون به صورت رسمي مطرح نشده است.

عطا محمد نور وعده داده است تا علاوه بر آن که اين موضوع را با رئيس جمهوري افغانستان و وزراي دفاع و کشور مطرح خواهد کرد، از فرماندهان ارشد نظاميان خارجي مستقر در شمال افعانستان در ارتباط با اين موضوع توضيح خواهد خواست.

سربازان امريکايي چند ماه گذشته به بهانه تعقيب و بازداشت فردي که وي را وابسته به گروه طالبان مي‌دانستند، به يکي از مناطق شهر مزارشريف، مرکز ولايت بلخ، به صورت شبانه يورش بردند که بر اثر اين حمله دو نگهبان کشته شدند و يک کودک نيز مجروح شد.

در اين حمله تعدادي از افراد توسط نيروهاي امريکايي بازداشت شدند.

امريکا و متحدان اين کشور در سال 2001 ميلادي به بهانه پاک‌کردن افغانستان از وجود طالبان به اين کشور حمله کردند اما حضور نظامي امريکا در افغانستان تا کنون نتوانسته در ايجاد صلح و ثبات در اين کشور تاثيرگذار باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر