زندگی من کجاست

درز موجود میان رهبری و طالبان سطح متوسط، روز به روز بیشتر شده می رود


قوماندانان سطح متوسط طالبان اعتراف می کنند که میان آن ها و رهبری طالبان یک درز به وجود آمده است، این مطلب عنوان مقالهء روزنامهء نیویارک تایمزاست.
روزنامهء می نویسد:
اعضای طالبان در یک مصاحبه ای گفته اند، شکست های اخیروخسته گی ناشی از جنگ باعث شده است تا، میان رهبری طالبان مستقر در پاکستان و قوماندانان سطوح متوسط که بیشتر فشار و سختی های جنگ را متحمل می شوند شکاف به وجود آمده است.

کارلوتل گال، گزارشگر روزنامهء نیویارک تایمز می گوید:
« من با بعضی قوماندانان طالب صحبت کردم و آن ها گفتند ، از جنگ خسته شده اند. چنانچه یک قوماندان 45 ساله که از گفتن نامش خود داری کرد و از سال 1994میلادی باین طرف با طالبان یکجامی باشد دریک مصاحبه ای در جنوب افغانستان گفته است، یقینناً که میان قوماندان صفوف متوسط میدان جنگ ورهبری طالبان روی تقاضاهای آن ها برای ادامهء جنگ اختلافات وجود دارد.»

به نوشتهء روزنامه ، این اختلافات نه تنها به افزایش فشاروسختی میدان جنگ برای قوماندانان سطوح متوسط اشاره می کند، بلکه به مشکلات ختم جنگ نیزاشاره می کند، خاصتاً که رهبری طالبان درپناگاه های مصوون در پاکستان و مورد حمایت حامیان شان قرار دارند.
اما مردم در قندهار می گویند، قوماندانان سطوح متوسط انتخاب دیگر ندارند جز اجابت وموافقت به اوامر رهبران شان، زیرا آن ها نیز به پناگاه ها در پاکستان ضرورت دارند و خانواده های آن ها هم در پاکستان زنده گی می کنند.

همین قوماندان طالب در یک مصاحبه گفته است:
«صرف نظر ازین که قوماندانان تا چه اندازه به جنگ بی علاقه می باشند، اما از اوامر رهبری شان برای رفتن به جنگ اطاعت دارند.»

وی می گوید، در یک مجلس که همین ماه در سرحدات داخل پاکستان صورت گرفت، رهبری طالبان هدایت داد ، هر قوماندان چهار یا پنج نفر را به مناطق مربوط شان در افغانستان بفرستند تا آن ها به عملیات های بمب گزاری ادامه بدهند.

روزنامه در ادامه می نویسد، بعضی اختلافات در صفوف قوماندانان متوسط طالبان، ناشی ازهجوم یا حملهء نا گهانی قوای امریکایی می باشد، خاصتاً که هدف این حملات ناگهانی از بین بردن قوماندانان در میدان جنگ می باشد.
چنانچه یکی ازحامیان طالبان در ولایت هلمند گفته است، در سال گذشته در نتیجهء حملات ناگهانی نیروهای امریکایی، 500 قوماندان به شمول یک تعداد ازقوماندانان برجسته وشناخته شده طالبان کشته شده اند. اما آن های که زنده مانده اند، با رهبری طالبان در پاکستان پرخاش کرده اند که چرا و به چه منظور باید این تعداد قربانی بدهند.

یک مقام استخباراتی ناتو در قندهار به روزنامه نیویارک تایمز گفته است، آن ها راپورهای را بدست آورده اند که نشان می دهد، میان حلقهء رهبری طالبان روی بعضی مسایل اختلافات به وجود آمده است، از جمله روی موضوع بمب گزاری انتحاری سال گذشته در یک محفل عروسی در قندهار که بدون اجازه وهدایت رهبری طالبان صورت گرفته بود.

یک قوماندان طالب به روزنامه گفته است:
«طالبان نسبت دوسال گذشته کم دل شده اند وما همه میان خود می گویم که از جنگ خسته شده ایم. اما چه چاره، ما قول کرده ایم که کشور خودرا به خارجی ها نمی گذاریم.»

قوماندانان طالب حتی راجع به مذاکرات صلح هم صحبت می کنند، اما می گویند:
«ما صرف زمانی با حکومت افغانستان مذاکره می نمایم که نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر