زندگی من کجاست

هزینه جنگ افغانستان برای امریکا: 'روزانه 300 میلیون دالر'

 

بارک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده امریکا روز دو شنبه بودجه نزدیک به 110 میلیارد دالری جنگ افغانستان را به کانگرس این کشور پیشنهاد کرد. این بودجه پیشنهادی اوباما بیانگر کاهش جزیی در بودجه جنگ افغانستان است.

 

بارک اوباما در بودجه پیشنهادی سال مالی 2012 فقط 16 میلیارد دالر برای عراق منظور کرد که کاهش چشمگیری را نشان میدهد. اوباما به صورت مجموعی برای جنگ افغانستان و عراق بودجهیی حدود 160 میلیارد دالر را برای سالهای 2010 و 2011 درنظر گرفته است.

هرچند خروج سربازان ایالات متحده از عراق باعث کاهش بودجه نظامی ایالات متحده امریکا شده است، اما خبرگزاری فرانس پرس به نقل از پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده، گزارش داده است که جنگ افغانستان هنوز روزانه نزدیک به 300 میلیون دالر هزینه برمیدارد.

تقاضای سال 2012 اوباما برای بودجه وزارت خارجه و برنامه توسعه بین المللی ایالات متحده 47 میلیارد دالر است که یک درصد بیشتر از بودجه سال 2010 میباشد.

بودجه پیشنهادی بارک اوباما باید به تایید کانگرس برسد. جمهوریخواهان ایالات متحده امریکا که بعد از انتخابات میان دورهیی ماه نوامبر کنترول کانگرس این کشور را به دست گرفته اند،  خواستار بازنگری در هزینههای غیرنظامی خارجی شده اند.

در بودجه پیشنهادی بارک اوباما برای هزینه نظامی در افغانستان 107 میلیارد دالر منظور شده است. این درحالی است که قرار است اواسط همین سال کاهش نیروی حدود صد هزار نفری ایالات متحده امریکا که با طالبان و القاعده در جنگ هستند، شروع گردد.

براساس بودجه پیشنهادی اوباما، وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در تلاشهای ملکی برای تامین ثبات در افغانستان بودجه اضافی 2.2 میلیارد دالری را مصرف خواهد کرد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا روز دو شنبه گفت کاهش زیاد در کمکهای خارجی میتواند برای امنیت این کشور «خسارت آور» باشد. او افزود که ایالات متحده نمیتواند از حضور در مسایل جهانی خود را کنار بکشد.

کلینتون گفت ایالات متحده به این منابع نیاز دارد تا وظیفه خود را انجام بدهد، در غیر آن بعداً در بحرانهای دیگر هزینه بیشتری را خواهند پرداخت.

 عارف فرهمند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر