زندگی من کجاست

سقوط بالگرد نيروهاي‎خارجي در کابل

تصوير آرشيوي از بالگرد نيروهاي امريکايي مستقر در افغانستان
يک فروند بالگرد متعلق به نيروهاي امريکايي مستقر در افغانستان در منطقه لته‌بند از توابع شهرستان خاک‌جبار در نزديکي ولايت کابل سقوط کرده است.


به گزارش خبرنگار پرس تي‌وي از کابل، اين بالگرد شامگاه جمعه (15 بهمن) در اين منطقه سقوط کرده است.

شاهادان عيني شنبه (16 بهمن) در گفت‌وگو با خبرنگار پرس تي‌وي تاکيد کرده‌اند که نيروهاي تحت امر امريکا محل وقوع اين حادثه و مناطق اطراف را به شدت تحت نظر گرفته‌اند.

ناتو نيز در بيانيه‎اي در همين خصوص با تاييد خبر سقوط بالگرد اعلام کرده است که در جريان اين حادثه دو خلبان مجروح شده‎اند.

گفتني است، از ابتداي تهاجم نظامي امريکا و متحدان غربي‎اش به افغانستان، سال 2010 ميلادي مرگبارترين سال براي غيرنظاميان افغان و همچنين نظاميان خارجي مستقر در اين کشور بوده است.

علل اصلي افزايش چشمگير تلفات در افغانستان، ناکامي نيروهاي تحت امر امريکا در مقابله با شبه‌نظاميان طالبان و گسترش ميزان حملات طالبان گزارش شده است.

مرگ بيش از 710 نظامي ناتو طي سال 2010 ميلادي در افغانستان، اين سال را به مرگبارترين سال براي نظاميان خارجي مستقر در اين کشور تبديل کرده است.

اين درحالي است که شمار تلفات نظاميان خارجي در افغانستان در سال 2009، دست‌کم 512 تن گزارش شده بود.

در يکي از مرگ‌بارترين حوادثي که در سال 2010 براي نظاميان تحت امر امريکا در افغانستان اتفاق افتاد، سقوط يک فروند بالگرد نظامي اين نيروها در ماه دسامبردر جنوب افغانستان، 9 کشته برجا گذاشت.

اين در حالي است که رابرت گيتس وزير دفاع امريکا در ششم ژانويه سال 2011 از اعزام هزار و 400 تفنگدار دريايي ديگر امريکا به مناطق جنوبي افغانستان خبر داد.

وزير دفاع امريکا هدف از اين اعزام را مقابله با حملات احتمالي شبه‌نظاميان طالبان که در ابتداي فصل بهار شدت بيشتري مي‌گيرد، عنوان کرد.

اعزام نيروهاي نظامي بيشتر به کشور جنگ‌زده افغانستان در حالي روي مي‌دهد که پيش از اين باراک اوباما رئيس جمهوري امريکا مدعي شده بود که نيروهاي تحت امر اين کشور تا پايان ماه ژوئيه 2011 از افغانستان خارج خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر