زندگی من کجاست

ایران اقامت پناه جویان افغان را برای یک سال دیگر تمدید خواهد کرد

alt
سفیر تازۀ ایران در افغانستان، محمد رضا بهرامی گفته است که کشورش درحال غور و بررسی این موضوع بوده و کار جدأ بالای آن جریان دارد.
این در حالی ست که وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان کشور گفته است که در بارۀ تمدید اقامت پناه جویان کشور در ایران پیش از این توافق شده بود واکنون طرح دادن اقامت به پناه جویان افغان نیازمند توشیح رییس جمهور تازه ایران است وتمدید اقامت یک ساله نوید خوبی می تواند باشد برای پناه جویان افغان در ایران باشد.
سفیر تازۀ ایران در افغانستان حین ارائه اعتماد نامه اش به رییس جمهور کرزی گفته است که کشورش می خواهد که اقامت پناه جویان افغان را تمدید کند.
اما این خبر برای افغانستان تازه گی ندارد زیرا توافق برای تمدید اقامت پناه جویان در ایران درکنواسیون ژنوا شده بود. براساس این توافق نامه که میان ایران، افغانستان وکمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناه جویان شده بود ایران باید هر سال اقامت پناه جویان افغان را تمدید نماید.
سخنگوی وزارت امورمهاجرین و عودت کنندگان، اسلام الدین جرات گفته است: «سال گذشته افغانستان، ایران وکمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناه جویان توافق کرده بودند که اقامت پناه جویان افغان در ایران هر سال تمدید شود،و سخنان سفیر ایران هم به دنبال همان توافق است، چون در ایران انتخابات بود طرح این توافق اقامت پناه جویان تا حال توشیح نشده بود وحالا این کار خواهد شد.»
شهروندان افغانستان در ایران به چهار دسته تقسیم شده اند.
دسته اول عده کسانی هستند که که اسناد قانونی دارند وهر سال اقامت شان در ایران تمدید می شود این دسته شمار شان به ۸۵۰ هزار تن میرسد. دسته دوم آنان اند که پاسپورت افغانی و ویزه کار از ایران دارند. دسته سوم کسانی را تشکیل میدهند که به گونه غیر قانونی وخودسر به ایران رفته اند ودسته چهارم کسانی که پاسپورت افغانی دارند اما مدت اقامت شان درایران را ندارند و این سه دسته شمارشان به یک ملیون وچهارصد هزار تن میرسد.
محمد رضا بهرامی افزوده است که حکومت تازه ایران احترام ویژه یی به افغانستان دارد. او تأکید کرده است که یک گروه فوق العادۀ اقتصادی ایران علاقمند سرمایه گذاری درافغانستان استند وبه زودی به کابل خواهد آمد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر