زندگی من کجاست

نقد مخالفت یک گروه سیاسی افغان با امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا


نقدی بر گفت‌های آقای مژده  
آقای مژده به عنوانه سخنگوی جبهه ملی افغانستان

سخنانی زدن که در تعارض با منافع ملی‌ افغانستان هست چرا که بر کسی‌ پوشیده نیست داشتن رابطه خوب و سازنده با 

کشورهای قدرتمند باعث بهبود اوضاع در افغانستان خواهد شد همانطور که بر کسی‌ پوشیده نیست سال ۲۰۱۴ ناتو و 

آمریکا از افغانستان خرج خواهند شد ولی‌ چرا اینقدر نگرانی هست در افغانستان مگه نه که آقای مژده می گوید نیازی به 


آمریکا و ناتو نیست پس از چی‌ نگران وضع افغانستان بعد خروج هستن در هر صورت من به عنوانه شهروند افغانستان 

قراردادی که آمریکا در افغانستان به عنوانه دوست و هم پیمان  در افغانستان بماند هستم 


گرچه که به  آقای مژده و حزبشان باید شک کرد که به منافع افغانستان  فکر می‌کنن یا به کشوری که از ایشان و 

حزبشان کمک می‌کنن چرا که بسیار نزدیک به نظر ایران هست این نظر که آمریکا نباید در افغانستان بماند 

سوال اساسی‌ از آقای مژده اینست آیا با رفتن آمریکا بدون پیمان همکاری مشترک آیا بازهم به همسایگان می‌شه اعتماد کرد ؟

آیا این کشورها در زمان نبود آمریکا با ما دشمن نبودن ؟

آیا هم اینک با ما دشمن نیستن ؟

پس چرا باید از دشمنی ترسید که همیشه دشمن ما هست چه با آمریکا چه بدون آمریکا ؟

در آخر از آقای مژده و همکارانشان سوالی‌ می‌پرسم آیا شما نبودین که در خراب کردن افغانستان با این فکر خیانت می‌کنید ؟


آیا شما و سرانه حزبتان نبود که دست در دست دشمن بودین ؟

چرا الان آن دوستان شدن دشمن؟



وحید مژده: نام شما ـ اگر این توافقنامه را امضا کردید ـ در تاریخ افغانستان به عنوان خیانت‏کاران بزرگ ثبت خواهد شد

گفته می‎شود که بر اساس پیمان امنیتی با آمریکا، نظامیان آمریکا اجازه داده می‎شود که پس از ۲۰۱۴ هم در افغانستان پایگاه داشته باشند
صدها عضو گروه سیاسی موسوم به جبهه وحدت ملی، در همایشی در کابل با تشکیل پایگاه نظامی آمریکا پس از ۲۰۱۴ در افغانستان و برگزاری لویه جرگه مخالفت کردند.
این همایش با شرکت روحانیون، بزرگان قومی و دانشجویان به دعوت این جبهه تاکید کردند که تشکیل پایگاه نظامی آمریکایی در افغانستان به سود افغانستان نیست.
قرار است به زودی جرگه بزرگی مشورتی با شرکت حدود سه هزار نفر از سران قبایل، رهبران محلی و طبقات مختلف اجتماعی در کابل در مورد امضای توافقنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن برگزار شود.
البته هنوز جزییات این توافقنامه اعلام نشده اما رئیس جمهوری افغانستان در چندین مورد گفته‌است که آمریکایی‌ها برای ادامه حضورشان پس از ۲۰۱۴ در افغانستان خواهان چندین پایگاه نظامی هستند.
اعضای جبهه وحدت ملی در همایش روز یکشنبه خود از حکومت افغانستان انتقاد کردند که قصد دارد با برگزاری این جرگه، به حضور نظامیان آمریکایی پس از سال ۲۰۱۴ مشروعیت قانونی دهد.
وحید مژده، سخنگوی این جبهه گفت: "در این موافقنامه چه [نوشته شده] است؟ فقط یک چیز است و آن عبارت از این است که آمریکایی‏‌ها در افغانستان می‏‌مانند، سی‏ا عملیات خود را در این جا و کشورهای دیگر انجام می‏‌دهد. طیارات بی‏سرنشین‏شان از افغانستان برمی‏‌خیرند و منطقه را تحت کنترل خود می‌‏گیرند."
او افزود: "افغانها در این مورد چه می‏‌کنند؟ افغانها هیچ چیزی به دست نمی‏‌آورند، به جز این که دشمنی کشورهای منطقه را کمایی کنند و جنگ در افغانستان ادامه خواهد یافت."
وحید مژده همچنین به شرکت کنندگان لویه جرگه مشورتی و اعضای پارلمان هشدار داد: "نام شما ـ اگر این توافقنامه را امضا کردید ـ در تاریخ افغانستان به عنوان خیانت‏کاران بزرگ ثبت خواهد شد. اگر پارلمان هم این توافقنامه را تایید کند، بدون تردید، نام‏شان، (نمایندگان) در لیست کسانی خواهد بود که در حق ملت افغانستان بزرگترین جفا را روا داشته‌‏اند."
ریاست این جبهه مخالف حضور نظامی آمریکا در افغانستان با احمدشاه احمدزی است که در دهه هفتاد در دولت مجاهدین نخست‏ وزیر بود.
شماری از اعضای این جبهه معتقدند که امضای موافقتنامه امنیتی با آمریکا، به دست مخالفان منطقه‌‏ای آمریکا این بهانه را می‏‌دهد که در افغانستان به آمریکا مخالفت کنند.
این جبهه در گذشته هم بارها با حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان مخالفت کرده و از دولت افغانستان خواسته که با آمریکا پیمان امنیتی امضا نکند.
گروه‌های شورشی و از جمله طالبان و حزب اسلامی از مخالفان اصلی حضور نظامی آمریکا در افغانستان هستند. همچنین گفته می‏‌شود که برخی کشورهای منطقه و از جمله ایران و پاکستان هم مخالف تشکیل پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان هستند.
گفته می‎شود که بر اساس توافقنامه امنیتی با آمریکا، به نظامیان آمریکا اجازه داده می‎شود که پس از ۲۰۱۴ هم در افغانستان پایگاه داشته باشند.
موافقان امضای موافقتنامه امنیتی با آمریکا استدلال می‌کنند که ادامه حضور نیروهای آمریکایی و ناتو موجب تقویت ثبات و امنیت، توسعه اقتصادی، جلوگیری از مداخله خارجی و نیرومند شدن ارتش و پلیس افغانستان خواهد شد.
مقام‌های دولت افغانستان و آمریکا در دو سال اخیر درباره جزئیات این موافقتنامه گفت‌وگوهای مفصلی داشته و اختلافها درباره برخی مواد آن، مذاکرات دو طرف را به مرزهای حساسی کشانده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر