زندگی من کجاست

مقالهء جان کری وزیر خارجه امریکا در مورد زنان افغان

پولیتیکو

نشریه پولیتیکو در شماره اخیر اش، مقاله جان کری وزیر خارجه امریکا را در مورد زنان افغان، به نشر رسانیده است.
کری می نویسد، در جریان سفر هایش به افغانستان منحیث سناتور و وزیر خارجه امریکا، با مقامات، متخصصین، تجار، دیپلوماتها، نیروهای امریکایی و همتاهان افغان شان ملاقات نموده است که همه، برای تعهد شان جهت یک افغانستان امن و با حاکمیت ملی، ایثار و فداکاری های کرده اند.

کری می نویسد ملاقات وی با یک زن افغان در جریان اولین سفرش به افغانستان به حیث وزیر خارجه، ویرا در مورد آینده این کشور خوشبین ساخت.

کری می نویسد در اولین سفرم به افغانستان به حیث وزیر خارجه، خانمی به نام رویا محبوب را ملاقات کردم، خانمی که افغانستان را تغیر میدهد. رویا مدیر اجراییوی یک شرکت کمپیوتری به نام سیتادیل است و از متشبسین موفق خصوصی در بخش خدمات انترنیتی می باشد.

رویا در رقابت با شش مرد، موفق به دستیابی بر یک پروژه شده بود و در حال حاضر به 35 هزار دختر در ولایت هرات خدمات انترنتی را پیشکش می کند و پلان دارد این رقم به صد هزار نفر برسد.

جان کری می نویسد، رویا محبوب مثالی خوبی از قصه های موفق است که در باره آن تا حال گفته نشده است. به گفته کری، با افزایش فرصت ها برای زنان افغان، امکانات صلح، پیشرفت اقتصادی، و ثبات نیز افزایش میابد.

به گفته جان کری، سرمایه گذاری بالای زنان افغان، مطمین ترین راه برای یقینی ساختن حفظ پیشرفت های است که در 10 سال گذشته در افغانستان به آن دست یافته شده است.


واشنگتن پوست
واشنگتن پوست نیز در شماره اخیر اش مطلبی را در مورد مشکلات خدمات صحی در افغانستان به نشر رسانیده و در مورد مسدود شدن یک شفاخانه می نویسد:

شفاخانه یی که زمانی به حیث مثال خوب در بخش ارایه خدمات صحی در افغانستان دانسته می شد، تا ماه آینده مسدود خواهد شد و داکتری در آن وجود نخواهد داشت.

به نوشته واشنگتن پوست، الماری های دواخانه این شفاخانه کاملاً خالی اند. ماشین های کاغذ پیچ اکسری و دیالیس این شفاخانه که حتی استفاده هم نشده اند، در ساختمان خالی که از سوی یک جنرال امریکایی افتتاح شده بود، بیکار و بیفایده افتاده اند.

واشنگتن پوست می نویسد، این پروژه که در سال 2007 به حمایت پنتاگون آغاز شده بود، حال مسدود میشود و دلیل آن این است که حکومت افغانستان از حمایت آن عاجز می باشد.

در آغاز این ماه یک مریض نزد داکتر به این شفاخانه آمده بود ولی آنجا را کاملاً خالی یافته بود.
این مریض گفته است، آنها اینجا را هم یک میدان فوتبال خواهند ساخت.

به نوشته واشنگتن پوست، در حالی که طولانی ترین جنگ امریکا در حال ختم شدن است، صدها پروژه خیریه به وزارت های افغانستان محول می شود، وزارت های که گاهگاه توانایی و علاقمندی ادامه کاری را ندارند که کمک کننده گان خارجی، آغاز کرده بودند.

روزنامه می افزاید، کلینیک عاجل و خدمات ابتدایی در کابل مثالی خوبی برای این مساله است. این کلینیک که یکی از مراکز انگشت شمار صحی در افغانستان مجهز با بهترین وسایل امریکایی بود و هر ماه پنج هزار مریض را تداوی می کرد، به زودی مسدود می شود و دلیل اصلی آن، ناتوانی حکومت افغانستان به ادامه فعالیت این شفاخانه خوانده شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر