زندگی من کجاست

طرحی برای احیای حکم سنگسار در افغانستان

طرحی برای احیای حکم سنگسار در افغانستان

نوشتۀ عزیز احمد فرد
دولت افغانستان امکان احیای حکم سنگسار را برای مجازات "زنا" بررسی میکند.




این خبر را دیده بان حقوق بشر (هومن رایت واچ)، داده است. با افشای این خبر، این سازمان حقوق بشری، میخواهد خطر احتمالی برگشت حکومت به متدهای طالبانی را افشا کند.
طرح احیای سنگسار، جزئی از یک طرح ضمنی، برای قانون جزای افغانستان است که یک گروه کاری وزارت عدلیۀ افغانستان روی آن کار میکند. براساس این طرح، زنان و مردان متأهل که دست به "زنا" بزنند، میتوانند به سنگسار و زنان و مردان مجرد، به ضرب ١٠٠ ضربۀ شلاق محکوم شوند. هردو مجازات، در حضور مردم پیش بینی شده است.
اشرف عظیمی- یکی از مسئولین وزارت عدلیه (دادگستری) افغانستان، تأیید کرده است که سنگسار جزئی از این متن است که آنان روی آن کار میکنند. او گفته است که «وزارت و بعضی نهادهای قضایی دیگر، بر اساس شرعیت و قوانین اسلامی، روی یک طرح قانون کار میکنند، برای مجازات زنا، دزدی و شراب نوشی».
براد آدامس- مسئول آسیا در سازمان دیده بان حقوق بشر، با درخواست از حامد کرزی برای دورانداختن این طرح میگوید که «این که دولت افغانستان بتواند ١٢ سال بعد از سقوط طالبان دوباره سنگسار را اعاده کند، جای تأثر است». این سازمان تأکید میکند که اعدام توسط سنگسار، مخالف نورم های بین المللی است و اضافه میکند که 16 میلیارد کمک جامعۀ جهانی که در توکیو به افغانستان اختصاص یافت، مرتبط به پیشرفت های این کشور در ساحۀ حقوق هم هست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر