زندگی من کجاست

طالبان نمایندگان لویه جرگه را تهدید کردند


طالبان نمایندگان لویه جرگه را تهدید کردند

لویه جرگه-تصویر آرشیوی
لویه جرگه-تصویر آرشیوی
REUTERS/Ahmad Masood



نوشتۀ ناصر اعتمادی
طالبان افغانستان امروز تهدید کردند که نمایندگان لویه جرگه یا مجلس معتمدان و سران قبایل افغانستان را هدف حمله قرار خواهند داد، در صورتی که آنان در نشست روزهای آتی شان از ادامۀ حضور نظامی آمریکا در افغانستان پس از سال 2014 پشتیبانی کنند.

گفت‌و‌گو با شاه حسین مرتضوی
 
11/11/2013 by ناصر اعتمادی
طالبان افغانستان با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که حکومت حامد کرزی قصد دارد در روزهای آینده با فراخواندن نشست ویژۀ لویۀ جرگۀ اضطراری توافقی را میان آمریکا و افغانستان به تصویب برساند که به گفتۀ طالبان افغانستان به منزلۀ "فروش کشور" به بیگانه است. در همین بیانیه طالبان تأکید کرده اند: در صورتی که نمایندگان لویه جرگه موافقتنامۀ میان افغانستان و آمریکا را به تصویب برسانند از نظر طالبان خائن شناخته شده و آماج حمله قرار خواهند گرفت. قرار است در فاصلۀ هیجدهم تا بیست و یکم ماه جاری نوامبر لویۀ جرگۀ افغانستان توافقنامۀ امنیتی میان کابل و واشینگتن را مورد بررسی قرار دهد.
این توافقنامه باید چارچوب حضور نظامی آمریکا در افغانستان پس از پایان مأموریت ناتو در این کشور در دسامبر سال 2014 را تعیین و شمار پایگاه های آمریکا و موقعیت حقوقی سربازان آمریکایی در افغانستان را مشخص کند.
در ماه اکتبر گذشته حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، و جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا، در پایان گفتگوهای طولانی شان اعلام کردند که به توافق نسبی در مورد قرارداد امنیتی آمریکا و افغانستان دست یافته اند بی آنکه هنوز بر سر مسألۀ حساس مصونیت سربازان آمریکایی در افغانستان به نتیجه برسند. ساعاتی پس از این سخنان ملا عمر، رهبر طالبان افغانستان، هشدار داده بود که امضای این توافقنامه نتایج وخیمی به بار خواهد آورد.
در صورت تصویب توافقنامۀ امنیتی میان کابل و واشینگتن نیروهای نظامی افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو از کشورشان از پشتیبان قوای آمریکایی به ویژه پشتیبانی هوایی آنها بهره مند خواهند شد.

http://www.persian.rfi.fr/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر