زندگی من کجاست

بررسی هفته‌ نامه‌های فرانسه


استفاده بشار اسد از "نیروهای القاعده درحبس" برای سرکوب انقلابیون

نوول اوبزرواتور، هفته نامه فرانسه، این هفته مقاله‌ ای دارد درخصوص یکی از زندان‌های بشار اسد در نزدیکی شهر دمشق و شرایط بسیار سخت و ناگوار زندانیان.

بررسی هفته‌ نامه‌های فرانسه
 
10/11/2013
زندان "صیدنایا" واقع در شمال دمشق، از جمله زندان‌هائی است که بیشترین مخالفان سیاسی رژیم بشار اسد را در خود جای داده است.
نوول اوبزرواتور، در شماره این هفته در گزارشی اشاره دارد به ویژگی‌های متفاوت زندانیان سیاسی "صیدنایا": سیاسیون با تفکرات دموکراتیک، استقلال طلبان کُرد، نظامیان مسیحی و اعضای القاعده که از عراق، چچن و افغانستان به سوریه آمدند و اکنون تمامی آنان در زیر سقف این زندان محبوسند.
اما آنگونه که نوول اوبزرواتور گزارش می دهد شرایط در این زندان برای زندانیان القاعده بسیار مناسب‌تر نسبت به سایر زندانیان، به ویژه نسبت به زندانیان سیاسی است.
این نشریه فرانسوی زبان متذکر می شود که دو سوم زندانیان "صیدنایا" را نیروهای القاعده تشکیل می دادند، اما رژیم بشار اسد، تا سال ٢٠١١ از این نیروها برای حمله به نظامیان آمریکائی در عراق و ناامن نمودن لبنان بهره می برد.
نوول اوبزرواتور متذکر می شود از زمان آغاز انقلاب در سوریه، رژیم بشار اسد از زندانیان القاعده برای سرکوب انقلابیون سوری استفاده می نماید.
به نوشته نوول اوبزرواتور، رژیم بشار اسد از زمان خیزش در سوریه، صدها تن از نیروهای القاعده را، زیر عنوان "عفو رئیس جمهوری" آزاد نمود و مخالفان بر این باورند که رژیم از این نیروها برای سرکوب انقلابیون استفاده نموده و امروز در سوریه شاهد جنایاتی هستیم که توسط این افراد انجام می گیرد.
کارنامه پر از خطای اسلامیون در تونس
بیکاری، تروریسم اسلامی، فرقه گرائی... این است کارنامه اسلامگرایان که از سال ٢٠١١ میلادی در تونس به قدرت رسیدند.
اکسپرس، هفته نامه فرانسوی زبان، در شماره این هفته می نویسد: پس از نزدیک به سه سال از انقلاب تونس، این کشور همچنان در بحران سیاسی به سر می برد.
این هفته نامه فرانسوی زبان، در عین حال تأکید می کند که تونس از سال ٢٠١١ همچنان برای دستیابی به نوعی دموکراسی مسالمت آمیز تلاش می کند.
اکسپرس، با یادآوری انقلاب تونس که در روز چهاردهم ماه ژانویه ٢٠١١ به سرنگونی زین العابدین بن علی- رئیس جمهوری تونس، انجامید می نویسد: اما اکنون اکثریت شهروندان تونسی بر این باور هستند که مسئولیت انجام عملیات تروریستی و افزایش اینگونه اقدامات با حزب النهضه تونس است.
به نوشته اکسپرس، دلیل شهروندان تونسی برای طرح این ادعا، در اینجاست که در طی یک ساله اخیر جوانان در شکل و شمایل اسلامیون افراطی (جوانان ریش دار) مراسم هنری و فرهنگی در تونس را مورد حمله قرار می دهند حتی به سفارت آمریکا در تونس در سپتامبر سال ٢٠١٢ حمله می کنند اما حکومت کنونی تونس واکنش خاصی نسبت به این اقدامات بروز نمی دهد.
همین نشریه اشاره دارد به اظهار نظری از "راشد غنوشی"- رهبر النهضه، که مدعی شده بود که او هم در دوران جوانیش شاهد اینگونه اقدامات در تونس بوده است.
اکسپرس تأکید می کند: هم دیپلماسی و هم جامعه تونس دچار سردرگمی شدیدی شده تا بدانجا که وزیر حقوق بشر تونس نیز خود به این اشتباه اعتراف می کند و می گوید ماه‌های پرارزش و گرانبهائی را از دست دادیم.
اما دو فرستاده ویژه اکسپرس به تونس در این مقاله تأکید می کنند که جوانان تونس همچنان امیدوارند که کشورشان به صلح و آزادی برسد، در حالیکه نمی‌خواهند قوانین شریعت اسلام در تونس به اجرا گذاشته شود.
اکسپرس تأکید می کند تونس در آستانه برگزاری انتخابات قرار دارد، اما حزب حاکم  "النهضه" که ٥٦ سال، یگانه حزب پرقدرت تونس بود دیگر نمی تواند به تنهائی زمام تمامی امور را به دست گیرد.
این هفته نامه به نقل از تحلیلگران تونسی و بر اساس آمار متذکر می شود: زمان آن رسیده است تا النهضه با سایر احزاب ائتلاف نماید.
قتل روزنامه نگاران فرانسوی در مالی و بحران بی ثباتی در این کشور
هفته گذشته دو تن از همکاران رادیوی بین المللی فرانسه "ار اف ای" که برای تهیه گزارش به مالی رفته بودند، توسط ربایندگانشان به طرز فجیعانه ای به قتل رسیدند.
هفته نامه فرانسوی زبان لوپوئن، در شماره این هفته می نویسد: مرگ این دو روزنامه نگار، مهر تائیدی بر نگرانی‌های هفته‌های اخیر در فرانسه بود.
به نوشته این هفته نامه فرانسوی زبان، فاجعه کشته شدن دو روزنامه نگار فرانسوی در منطقه "کیدل" در شمال شرقی مالی نشان داد که به رغم حضور نیروهای نظامی فرانسه و سازمان ملل در مالی، دولت مرکزی هنوز بر تمامی مناطق کشور تسلط کامل ندارد.
لوپوئن، در توضیح این ادعا متذکر می شود که ربایندگان دو روزنامه نگار فرانسوی پس از ربودن این دو، از شهر خارج می شوند، آنها را به قتل می رسانند و سپس بدون هیچگونه هراس و نگرانی از محل فاجعه می گریزند.
این نشریه چاپ فرانسه تأکید می کند که با توجه به حضور نیروهای فرانسوی در شمال مالی،- منطقه فعالیت شورشیان اسلامی در این کشور، شناسائی عاملان این جنایت امری دور از دسترس نیست.
اما به نوشته لوپوئن، نکته حائز اهمیت اینجاست که روز بیست و چهارم نوامبر، انتخابات پارلمانی در مالی برگزار می‌شود و اگر دولت مالی هنوز توانائی لازم برای کنترل کشور را ندارد، نیروهای القاعده در مالی و سایر گروه‌های شورشی اسلامی قادر خواهند بود تا در مناطق شمال شرقی مالی دست به اقدامات خطرناکی بزنند.
لوپوئن تأکید می کند نه تنها نیروهای نظامی مالی، بلکه نیروهای آفریقا که زیر نظر سازمان ملل هستند نیز به تنهائی قادر نخواهند بود تا این کشور را از تهدیدهای نیروهای شورشی اسلامگرا در امان نگهدارند.
به نوشته این هفته نامه فرانسوی زبان، بدون تردید این نیروهای فرانسه هستند که می توانند این مأموریت اساسی در جهت نابود ساختن شورشیان را به سرانجام برسانند.
بنابراین به رغم تعیین تقویم زمانی برای خروج نیروهای فرانسه از مالی از ماه مارس آینده، دولت فرانسه پس از کشته شدن دو روزنامه نگار شهروند فرانسه این تقویم زمانی را به اجرا نخواهد گذارد.
http://www.persian.rfi.fr

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر