زندگی من کجاست

افغانستان در عدم حضور امریکا از هم می پاشد

مارتین دیمپسی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده می گوید که پس از سال ۲۰۱۴ افغانستان خواهد توانست بدون حضور گستردۀ نیرو های امریکایی بقا کند، اما در عدم کامل حضور سربازان امریکایی از هم خواهد پاشید.


اما این جنرال امریکایی با تاکید بر ادامۀ کمک های مالی به افغانستان اضافه می کند که قطع میلیارد ها دالر مساعدت وعده شده به افغانستان وضعیت امنیتی را در آن کشور وخیم خواهد ساخت.

از سوی دیگر جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده روز دو شنبه با اشاره به برگزاری لویه جرگۀ مشورتی گفت که امریکا به یک روند افغانی احترام  گذاشته و برای نیل به پیامد های مثبت آن ادامه می دهد.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده موافقتنامۀ امنیتی را به سود هر دو کشور خواند، اما افزودکه موقف امریکا در رابطه به مصئونیت قضایی سربازان امریکایی تغییر نخورده است.

این در حالیست که چندی پیش کارل لیون، سناتور دیموکرات و رئیس کمیتۀ خدمات نظامی مجلس سنای ایالات متحده پس از دیدار با حامد کرزی گفت که  ادامه کمک های امریکا به افغانستان مشروط به امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن خواهد بود.

سود و زیان افغانستان

امضای موافقتنامۀ امنیتی چه سودی برای افغانستان خواهد داشت؟

وحید مژده، تحلیلگر امور سیاسی می گوید که موافقتنامۀ امنیتی متضمن سود مالی برای افغانستان نیست. او گفت: "سندی که به نظر می رسد گزارش سفیر افغانستان در ایالات متحده باشد حاکی از آن است که کانگرس ایالات متحده مفاد این موافقتنامه را تضمین نمی کند.

اما آقای عتیق الله بریالی، معاون پیشین وزارت دفاع ملی و تحلیلگر امور نظامی – سیاسی به این باور است که تداوم حضور نظامی و اجرایی شدن قرار داد ستراتیژیک و امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده، امریکایی ها را دلگرم خواهد ساخت  تا کمک های شانرا بیشتر سازند.

آقای بریالی با تاکید بر تعهد شش تا هفت میلیارد دالری ایالات متحده برای افغانستان تا سال ۲۰۱۷ استدلال می کند که "امریکا و متحدین آن در موجودیت نیرو های شان به کمک های اقتصادی خود بیشتر می پردازند، تا اینکه در کشوری که در آنجا سربازان و یا شهروندان شان حضور نداشته باشند."   
                              
از جانب دیگر آقای مژده به این باور است که حتا در صورت عدم امضای موافقتنامۀ امنیتی، ایالات متحده  افغانستان را تنها نخواهد گذاشت. او می گوید با ورود نیرو های امریکایی به افغانستان ، مقام های آن کشور  اعلام کردند که دیگر اشتباه گذشته را تکرار نخواهند کرد.

آقای مژده استدلال می کند که اگر افغانستان تسلیم فشار ها برای امضای توافقنامه نگردد، امریکایی ها  تهدید های شان را عملی نخواهند زیرا می دانند که با رها کردن افغانستان آن کشور به مکانی مبدل می گردد که برای خود آنان نیز  مشکل آفرین خواهد بود.

قرار است لویه جرگۀ مشورتی که روز پنجشنبه به اشتراک ۲۵۰۰ نفر از نمایندگان مردم افغانستان دایر می گردد، نظر خود را در مورد موافقتنامۀ امنیتی ارایه کرده و سپس شورای ملی آن کشور در زمینه تصمیم خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر