زندگی من کجاست

افشای مکالمه وحید مژده با یک عضو ارشد طالبان









 روزنامه ۸صبح به سندی صوتی دست یافته که نشان می‌دهد وحید مژده از طریق تلیفون به سید احمد حقانی یکی از فرمانده‌های ارشد طالبان و عضو شورای کویته در مورد برگزاری نشستی در مخالفت به موافقت‌نامه امنیتی، معلومات می‌دهد.
در این مکالمه تلیفونی، آقای مژده می‌گوید متنی را که حکومت افغانستان در اختیار اشتراک‌کنندگان لویه جرگه قرار داده، جعلی است و متن اصلی موافقت‌نامه امنیتی با امریکا نیست. مژده به حقانی می‌گوید که با حاجی فرید نیز تماس بگیرد و با او مشوره کند. حاجی فرید نیز از فعالان برگزارکننده نشست‌ها، علیه موافقت‌نامه امنیتی است.
مژده به سید احمد حقانی در مورد نشستی معلومات می‌دهد که چند روز پیش در مخالفت با موافقت‌نامه امنیتی در کابل برگزار شد. مژده به او می‌گوید که این نشست بسیار موفق بود و چندین رسانه به شمول بی‌بی‌سی آن را پخش کردند.
آقای مژده از طریق تلیفون به سید احمد حقانی می‌گوید در صورتی که طالبان اعلامیه‌ای را علیه موافقت‌نامه امنیتی نشر کند و در آن بگوید که دلیل اصلی جنگ طالبان، حضور نیروهای امریکایی در افغانستان است، موقف مخالفان این موافقت‌نامه قوی‌تر می‌شود.
آقای مژده در این مکالمه تلیفونی می‌گوید: «این موقف ما را قوی می‌کند اگر شما بگویید که موجودیت امریکایی‌ها در افغانستان به معنای دوام جنگ است و کسانی که از امریکایی‌ها پشتیبانی می‌کنند، آنها نیز جنگ‌طلب هستند. به‌خاطر این که آنها امریکایی‌ها را در افغانستان نگه می‌دارند، که در افغانستان جنگ کنند.»
مژده در این گفتگوی تلیفونی می‌گوید طرفداران امریکا، جنگ‌سالار هستند. او در گفتگو با این فرمانده طالبان می‌گوید در صورتی که خارجی‌ها از افغانستان بیرون شوند در برابر صلح کدام مانعی وجود نخواهد داشت.
آقای مژده به این فرمانده طالبان می‌گوید در کابل تبلیغات طوری است که طالبان حضور خارجی‌ها را بهانه گرفته‌اند و به جنگ دوام می‌دهند. او به این فرمانده طالبان مشوره می‌دهد که اگر طالبان با پخش اعلامیه‌ای بگویند که جنگ‌شان به خاطر حضور امریکایی‌ها است، در آن صورت موقف مخالفان موافقت‌نامه امنیتی قوی‌تر می‌شود.
مژده در این مکالمه تلیفونی می‌گوید که در نشست خود در کابل گفته است که طالبان صلح می‌خواهند و طالبان در افغانستان به‌خاطر صلح می‌جنگند.
به گفته آقای مژده متن اصلی موافقت‌نامه طوری است که امریکایی‌ها می‌خواهند زمین و هوای افغانستان در اختیار آن‌ها باشد ولی خودشان به افغانستان هیچ امتیازی قایل نیستند.
اما آقای مژده در گفتگو با روزنامه ۸صبح گفت که هیچ گفتگوی تلیفونی خارج از افغانستان نداشته است و گفتگوهای او مخالف با منافع ملی افغانستان نیست.
او گفت که امنیت ملی خلاف قانون اساسی تماس تلیفونی او را شنود کرده اما از گرفتن نام کسی که با او در تلیفون سخن‌زده خودداری کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر