زندگی من کجاست

افغانستان تصاویر مرگ پناهجویان را بررسی می کند


پرچم های ایران و افغانستان
مقامهای دولت های هر دو کشور ایران و افغانستان روابط خود را "دوستانه" توصیف می کنند.
مقامات افغان گفته اند که تصاویر پخش شده از پناهجویان کشته و زخمی شده در ایران را بررسی می کنند، اما سفارت ایران در کابل این تصاویر را "ساختگی" دانسته است.
جمعه شب یک شبکه تلویزیونی خصوصی در افغانستان تصاویری را پخش کرد که اجساد شماری از پناهجویان افغان را در مرز میان افغانستان و ایران نشان می داد.
تصاویر پخش شده از این شبکه تلویزیونی خصوصی شماری از پناهجویان افغان در مرز ایران را نشان می دهد که بر روی جاده ای کشته و زخمی افتاده اند.
شبکه تلویزیونی "طلوع نیوز" این تصاویر را جمعه شب پخش کرد، اما تاریخ دقیق وقوع این حادثه مشخص نیست.
در این تصاویر جسدهای شماری از پناهجویان افغان در مرز ایران در نزدیک جاده ای اسفالت شده افتاده‌اند و موتر (خودرو) گشت نیروهای پلیس مرزی ایران و سربازان ایرانی در نزدیک این اجساد ایستاده اند و به اجساد و یکی دو نفر زخمی افغان نگاه می کنند.
در این تصاویر، افغان های زخمی در حال تکان خوردن هستند، اما ظاهرا ایرانی های حاضر در صحنه به این زخمی ها توجهی ندارند.
مقامهای سفارت ایران در افغانستان این تصاویر را "ساختگی" دانسته و وقوع رویدادی در داخل ایران که در آن پناهجویان افغان کشته و زخمی شده باشند را تکذیب کرده اند.
محمد دهقانی، مسئول مطبوعاتی سفارت ایران در کابل گفته است: "این تصاویر و این خبرها چرا همیشه از تلویزیون طلوع پخش می شوند؟ چنین چیزهایی را خود ما نشنیده ایم."
او افزود: "متاسفانه از تلویزیون طلوع همیشه خبرهای منفی پخش می شود که معمولا برای ما خیلی عجیب است. ما این موضوع را اصلا نشنیده ایم، چنین چیزی را رد می کنیم و تکذیب می کنیم."
مقامهای وزارت خارجه افغانستان به بی بی سی گفته اند که در حال تحقیق در باره صحت و سقم این نوار هستند.
این نخستین بار نیست که از وقوع چنین رویدادهایی در مرز میان افغانستان و ایران گزارش می شود.
وزیرعدلیه (دادگستری) افغانستان اخیرا در نشستی خبری در کابل گفت که در حدود پنج هزار پناهجوی افغان در ایران زندانی هستند که ۶۰ در صد آنان به قاچاق مواد مخدر متهم شده اند.
گفته می شود که در حال حاضر حدود دو میلیون پناهجوی افغان در ایران به سر می برند. علاوه بر آنها، روزانه دهها افغان با عبور از مرز می خواهند وارد ایران شوند.
عامل اصلی این سفر های دشوار و پرخطر عمدتا مشکلات اقتصادی و بیکاری در افغانستان خوانده می شود.
http://www.youtube.com/verify_age?next_url=http%3A//www.youtube.com/watch%3Fv%3Dwbot_ABdLXM%26feature%3Dchannel

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر