زندگی من کجاست

گاردین: از تجدید نظر طالبان چه کسی نفع می برد

02.11.1389
رویداد ها واوضاع افغانستان در محراق توجه اکثر روزنامه های چاپ غرب قرار گرفته است.
نیویارک تایمز
روزنامه معتبر نیویارک تایمز چاپ امریکا در شماره اخیر خود در ارتباط فرمان آقای کرزی مبنی بر تعویق افتیدن آغاز کار پارلمان جدید افغانستان مقاله تحلیلی نوشته و در آغاز این مقاله می نویسد، درین هنگام که رییس جمهور کرزی یک محکمه خاص را مخالف مواد قانون اساسی موظف ساخته تا ادعاها مبنی بر تقلب کاری در انتخابات پارلمانی را بار دیگر مورد تحقیق و بررسی قرار بدهد. صدور فرمان او راجع به به تعویق انداختن آغاز کار پارلمان جدید، مشخصاً جسورانه و بی باکانه می باشد.

روزنامه می افزاید، نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحده امریکا اخیراً در جنوب افغانستان به پیشرفت های نایل آمده اند، اما اگر افغان ها بیبینند که حکومت خود شان از مشروعیت و کفایت بر خوردار نمی باشد، این پیشرفت ها که به سختی بدست آمده، دوباره از بین خواهند رفت.

به نوشته روزنامه نیویارک تایمز، تحمل غیر محدود و نمایان کرزی از فساد اداری اقارب و وابستگان او از یک طرف و عدم توانایی حکومت او برای تحویل دادن خدمات اساسی برای مردم افغانستان از جانب دیگر، همین اکنون دو نقطه بزرگ جلب و جذب شورشیان طالب است، پس قاپیدن و قبضه کردن رسوا و نمایان دیگر قدرت آقای کرزی، یقیناً که کار ها را خرابتر خواهد ساخت.

روزنامه در ادامه می نویسد، افغانستان به یک حکومت حسابده ضرورت دارد که در آن تمام گروپ ها و مناطق افغانستان بصورت منصفانه و عادلانه نماینده گی داشته باشند. بناً هر قدر که آغاز کار پارلمان جدید به تعویق انداخته شود، به همان اندازه فرمانروایی کرزی توسط صدور فرمان ادامه خواهد یافت.


گاردین
روزنامه دیگر، گاردین چاپ انگلستان در شماره اخیر خود زیر عنوان "از ریویژنزم یعنی تجدید نظر طالبان چه کسی نفع می برد" مقاله تحلیلی نوشته و در آغاز این مقاله می نویسد، فاروق وردک وزیر معارف و متحد کلیدی آقای کرزی ادعا نمود که رهبری طالبان بعد ازین مخالف تعلیم دختران نمی باشند.

سوال این نیست که آیا این ادعا درست است یاخیر، اما همین که معلمین و شاگردان می بینند، شاگردان و معلمین بصورت دوامدار توسط حملات طالبان ترور و کشته می شوند، این ادعا را مضحک و خنده آور می خوانند. حال سوال اینجاست که چرا یک مقام بلند دولتی افغانستان مانند فاروق وردک به چنین ادعاهای نادرست دست می زند.

روز نامه گاردین می نویسد، ارقام و احصاییه های وزارت معارف نشان می دهد که از ماه مارچ تا ماه اکتوبر سال 2010، بیست مکتب توسط بمب ویران و حد اقل 120 شاگرد و معلم هم در همین مدت توسط حملات طالبان کشته شده اند.

به نوشته روزنامه، عوض تلاش جهت نرم کردن تصور دارای تشابه از یک گروپ نا بکار که بالای زنان و دختران ستم و بیداد روا می دارد، بهتر است وزیر معارف توجه را بالای افزایش زمینه های تعلیم و حمایت از دختران علیه حملات متمرکز بسازد. خلاصه آنهایی که تهدید می نمایند، بمب گذاری می نمایند و مکاتب را به آتش می کشند، باید مسوول شناخته شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر