زندگی من کجاست

زابلی: اظهارات اخیر سفیر ایران را مداخله در امور داخلی افغانستان می دانیم

زابلی: اظهارات اخیر سفیر ایران را مداخله در امور داخلی افغانستان می دانیم

داکتر زلمی زابلی رییس کمسیون سمع شکایات مشرانو جرگه افغانستان
داکتر زلمی زابلی رییس کمسیون سمع شکایات مشرانو جرگه افغانستان
27.10.1389
به دنبال احضار سفیر افغانستان در تهران، کمسیون سمع شکایات مشرانو جرگه افغانستان این کار ایران را بی جا توصیف نموده است.

رییس این کمسیون آنچه را خاموشی حکومت افغانستان نسبت به عملکرد ایران در خصوص توقف تانکر های مواد نفتی تاجران افغان و برخورد نادرست با افغان های مهاجر می خواند، نیز مورد انتقاد قرار داده است.

داکتر زلمی زابلی به روز دوشنبه در یک نشست خبری در مقر شورای ملی در کابل گفت، تظاهرات اخیر در برابر سفارت ایران در کابل حق قانونی مردم افغانستان بوده و درخواست سفیر ایران مبنی بر شناسایی و مجازات برگزار کننده گان تظاهرات را مداخله در امور افغانستان خواند.
وی در ادامه گفت:
« متاسفانه سفارت ایران با بسیار بی شرمی از دولت افغانستان خواست که افراد را که در مقابل سفارت ایران مظاهره کرده بودند، آنها را باید شناسایی و محکمه کند. این را ما محکوم می کنیم و مداخله در امور افغانستان می دانیم.
سیاست خارجی افغانستان در مورد ایران یک سیاست بسیار ناکام می باشد.»

این اظهارات اندکی پس از آن صورت می گیرد که وزارت خارجهء ایران به روز شنبه این هفته داکتر عبیدالله عبید سفیر افغانستان در تهران را فرا خواند و اعتراض شدید ایران را به خاطر مظاهره اخیر صدها افغان در مقابل سفارت ایران در کابل ابراز کرد.
آقای زابلی از وزارت خارجهء افغانستان انتقاد کرده که به جای انجام عمل باالمثل، گفته است که سفیر افغانستان در تهران احضار نشده، بلکه برای یک مشوره به وزارت خارجهء ایران خواسته شده بود.

در همین حال احمد ظاهر فقیری سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان در صحبت با رادیو آزادی در مورد سخنان رییس کمسیون سمع شکایات مشرانو جرگه واکنش نشان نداده گفت، مذاکرات با حکومت ایران و سفارت آن کشور در کابل ادامه دارد.
آقای فقیری در ادامه گفت:
« البته من ضمن حرمت گذاری به صحبت های که جناب زابلی کرده اند، نمی خواهم در آن مورد صحبت کنم، اما آنچه که مربوط به فعالیت و تلاش های وزارت خارجه است می خواهم بگویم که وزارت خارجهء افغانستان به عنوان یک وزارت خارجهء مسوول این قضایا را به گونهء جدی و با کمال وظیفه شناسی تعقیب می کند. ما با مقامات جمهوری اسلامی ایران و با مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران در مذاکره هستیم و انتظار داریم تا این مذاکرات نتیجهء زود تر دهد.»

رییس کمسیون سمع شکایات مشرانو جرگه افغانستان از افغان ها تقاضا کرد که در آینده نیز تظاهرات صلح آمیز بر ضد ایران را برگزار کنند.

در اعتراض به توقف تانکر های تیل در سرحد ایران و کشته و زخمی شدن ده ها افغان در آن کشور، تا اکنون کابل و هرات چندین مرتبه شاهد مظاهرات بوده است
توقف این تانکر های تیل باعث افزایش قیمت مواد نفتی در افغانستان شده و مشکلاتی را در فصل زمستان به مردم ایجاد کرده است.

اما حالا به نظر می رسد وزارت تجارت و صنایع افغانستان در صدد آن است تا راه های بدیل خرید مواد نفتی را دریافت کند.

ستار فروغ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر