زندگی من کجاست

ولسی جرگهء جدید افتتاح شد، ولی چگونه یک پارلمان خواهد بود؟!

06.11.1389
پارلمان جدید افغانستان 4 ماه بعد از انتخابات به روز چهارشنبه توسط رییس جمهور کرزی افتتاح شد.

رییس جمهور کرزی در آخرین لحظه تصمیم گرفت که رکود سیاسی را با اعضای نو انتخاب شدهء ولسی جرگه خاتمه داده و گذاشت اعضای پارلمان نو بکار خود شروع کنند.

تحلیل گران اکنون در این مورد فکر می کنند که پارلمان آیندهء افغانستان بعد از این همه بحران، تعویق ، تقلب و تخطی در انتخابات، چگونه یک پارلمان خواهد بود.

در این مورد خبرگزاری رویترز می نویسد:
رییس جمهور کرزی تا آخرین لحظه تلاش کرد که مانع افتتاح ولسی جرگه شود تا اتهامات وارده بر روند انتخابات و بعضی از وکلای نو حل شود.

رییس جمهور کرزی رسماً نتاییج این انتخابات را محکوم نکرد، اما در مورد آن ناراحتی و نا رضایتی عمیق داشت.

رییس جمهور کرزی محکمه خاص را برای بررسی تقلب ها و تخطی ها تشکیل کرد و هنوزهم می خواهد این محکمه کار خودرا ادامه دهد و آن وکلای را که با تقلب و اعمال غیر قانونی نماینده گی مردم را به دست آورده اند، در حالیکه در ولسی جرگه هستند بازهم به جواب گویی قانونی کشانیده شوند.

پارلمان گذشته در زمان کار خود با رییس جمهور کرزی زیاد برخورد نداشت و صرف در روزهای اخیر با او مخالفت کرده، برای برخی از اعضای کابینه وی رای اعتماد نداد.

عضو شدن در پارلمان با امتیازات همراه است و یک تعداد اعضای پارلمان نو با مصارف گزاف این چوکی ها را اشغال کرده اند و در دورهء کار خود بیشتر به پیدا کردن این پول ها مشغول خواهند شد و کارهای روزمره حکومت را فراموش خواهند کرد.

در پارلمان افغانستان کدام حزب وجود ندارد که در صورت عدم موافقت با یک موضوع به طور دسته جمعی عکس العمل نشان دهد. از این رو تشکیل یک جناح واحد در پارلمان افغانستان یک کار آسان نیست و این عمل موثریت مخالفین واقعی را محدود می سازد.

علاوه بر آن چون اعضای پارلمان ازهر ولایت به حیث یک گروپ نماینده گی می کنند، این مساله برای مردم عام خیلی مشکل است که صرف به دنبال یک وکیل واحد بروند تا به آن ها کمک کند.

به نظر تحلیل گران هرچند رییس جمهور کرزی از ترکیب پارلمان نو راضی نیست، اما پارلمان یک تعداد اعضای خودرا که همیشه داخل بحث بودند و نظریات شان را به وضاحت ابراز می کردند، از دست داده است.
جهان غرب خواهان یک پارلمان قوی می باشد که بتواند با حکومت رییس جمهور کرزی که در اواخر به یک شریک مشکل غرب تبدیل شده است مقابله کند.

مبصرین سیاسی در مورد غیر موثر بودن پارلمان هشدار می دهند، زیرا احساس بی تفاوتی در برابر پارلمان روزبه روز در افغانستان زیاد می شود و این حس که گویا انتخابات یک راه رسیدن به دموکراسی و یک حکومت جوابگوی می باشد ، دیگر وجود ندارد.

به نوشته خبرگزاری رویترز اکثر افغان ها چنین فکر می کنند که انتخابات در واقع یک راه می باشد که جنگسالاران و فسادکاران مهر قانونیت را بر خود می زنند.

انتخابات پارلمانی افغانستان با وجود خشونت، تهدید و تقلب بیش از حد به نتیجه رسید و یک تعداد زیاد مردم در آن اشتراک کردند. علاوه بر آن در این ولسی جرگه نسبت به ولسی جرگه قبلی گروه اپوزسیون قوی تر می باشد و اعضای آن حتی قبل از افتتاح پارلمان هم خواستند که زور بازو نشان دهند و آقای کرزی را مجبور ساختند که از موقف خود عقب نشینی کرده، بعد از یک تاخیر چند ماهه پارلمان را افتتاح کند.
در پارلمان افغانستان کدام حزب وجود ندارد که در صورت عدم موافقت با یک موضوع به طور دسته جمعی عکس العمل نشان دهد.

جهان غرب خواهان یک پارلمان قوی می باشد که بتواند با حکومت رییس جمهور کرزی که در اواخر به یک شریک مشکل غرب تبدیل شده است مقابله کند. کشورهای غربی غیر مستقیم چندین بار از انتخابات ولسی جرگه نو حمایت کرده اند، ولی آن ها این را هم می دانند که اکثریت اعضای این ولسی جرگه لکه های مختلفی را در دامن خود دارند که از ترس خود هم شاید نتوانند با آقای کرزی مقابله کنند.

به نوشتهء خبرگزاری رویترز اگر آن ها به مقابله هم دست بزنند، رییس جمهور کرزی به ساده گی تسلیم نخواهد شد و با آن ها برخورد خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر