زندگی من کجاست

آسترالیا پناهجویان قبول ناشده افغانستان را بازگشت میدهد

 

حکومت آستراليا گفت براساس توافقي با حکومت افغانستان صدها پناهجوي افغان را که در اين کشور پذيرفته نشده اند، دوباره به افغانستان برميگرداند. کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان نیز این توافقنامه را امضا کرده است.

 

توافقنامه برگشت دادن پناهجويان پذيرفته ناشده روز دو شنبه ميان کريس بوين، وزير مهاجرين آستراليا، جماهير انوري، همتاي افغانياش و کميسارياي عالي ملل متحد در امور پناهندگان امضا شد. براساس اين توافقنامه، دولت آستراليا ميتواند مهاجريني را که به عنوان پناهنده قبول نشده اند، مجبور به بازگشت به افغانستان سازد.  

تاهنوز هیچ پناهجوی افغان به صورت اجباري از آستراليا بازگردانده نشده است. تنها سه تن از پناهجويان افغان که با قبول خطرها خود را به آستراليا رسانده اند، به صورت اختياري به وطن برگشته اند.

وزير مهاجرين آستراليا همچنان در مورد مسافرت خطرناک از طريق کشتيهاي کهنه و توسط قاچاقبران انسان، هشدار داد. کريس بوين گفت: «حالا ما چيز بيشتري داريم که بگوييم، "ما ميتوانيم شما را بازگشت دهيم، و در صورتي که پناهجویان واجد شرایط نباشید، شما را به افغانستان بازگشت خواهيم داد"».

از سال 2008 به اين سو حدود 4300 مهاجر افغان با عبور از کشورهاي آسيايي و طريق کشتيهاي ماهيگيري که بیشتر فرسوده هستند، به آستراليا رسيده اند.

با افزايش مشکلات در افغانستان و عدم پذيرش پناهندگي در کشورهاي اروپايي، آستراليا به مقصد مهم براي پناهجويان تبديل شده است. اما اين مسير همواره با خطرهايي همراه بوده است.

وزير مهاجرين آستراليا گفت تا يک سال پيش شانس قبولي پناهجويان افغان در آستراليا بسيار بالا بود، اما براساس ارزيابيهايي که از وضعيت افغانستان صورت گرفته، چنين تصميمي گرفته شده است.

کريس بوين گفت اکنون 2700 افغان در کمپهاي مهاجرين آستراليا به سر ميبرند. از اين ميان، تقاضاي ابتدايي پناهندگي 723 مهاجر رد شده است. همچنان دومين درخواستي پناهندگي 49 مهاجر افغان نيز رد گرديده است.

براساس تصميم دادگاه عالي آستراليا، پناهجوياني که فکر ميکنند روند بررسي اعطاي پناهندگي به آنها غيرعادلانه بوده است، ميتوانند استيناف خواهي کنند.

وزير مهاجرين آستراليا گفت توافق دولتاش با دولت افغانستان پيامي است براي آنهايي که تصميم دارند براي بار دوم راه پرمصرف و پرخطر آستراليا را در پيش گيرند.

کريس بوين افزود: «اگر شما واجد شرايط پناهندگي نيستيد، دوباره فکر کنيد، چون شما براي رسيدن به اين جا حدود 20 هزار دالر آستراليايي مصرف ميکنيد، شما زندگي تان را در بحر ميان اندونيزيا و آستراليا به خطر مياندازيد و سپس در جايي خواهيد بود که شروع کرده بوديد».

فرانس پرس/ عارف فرهمند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر